Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
Moderators: Global moderator, Global moderator
Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
Ai ai. Lenge siden oppdatering her.
Ikke noe særlig fremgang på bilen den siste tiden. Var ute i B-garasjen og mekka litt stereo noen dager da solen skinte inn i garasjen. Fikk bytta headunit til en Pioneer deh-9300sd. Har også fått Depo turteller som matcher oljetrykksmåleren, men har ikke fått montert enda.
Slenger ved noen bilder fra en cruising (til Holmeknappen i følge lagersjefen) i fjor, som muligens ble underrapportert her på forumet:
[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]
[attachment=4]
Ikke noe særlig fremgang på bilen den siste tiden. Var ute i B-garasjen og mekka litt stereo noen dager da solen skinte inn i garasjen. Fikk bytta headunit til en Pioneer deh-9300sd. Har også fått Depo turteller som matcher oljetrykksmåleren, men har ikke fått montert enda.
Slenger ved noen bilder fra en cruising (til Holmeknappen i følge lagersjefen) i fjor, som muligens ble underrapportert her på forumet:
[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]
[attachment=4]
- Attachments
-
- IMG_1487.jpg (70.56 KiB) Viewed 2156 times
-
- IMG_1491.jpg (61.16 KiB) Viewed 2171 times
-
- IMG_1492.jpg (47.01 KiB) Viewed 2179 times
-
- IMG_1485.jpg (42.94 KiB) Viewed 2155 times
Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
Ahaa...
En fugl som egentlig er en fisk!
En fugl som egentlig er en fisk!
Ingen fornuft - ren entusiasme!
- Moshe
- Global moderator
- Posts: 3292
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:14 pm
- Location: Ulset, Bergen
- Contact:
Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
erika wrote: Ahaa...
En fugl som egentlig er en fisk!
75 VW1303 Boble *8/8-2022
84 VW Golf Cab. *8/7-2019
96 VW1600i Boble *11/10-2017
77 VW2000 Camper *25/1-2015
59 VW1200 Boble *8/10-2014
72 VW1600 Pick Up *20/9-2013
70 VW1200 Fridolin *5/12-2012
61 VW1200 Boble *27/5-2007
69 Boble *2020-2021
64 Notchback *2008-2017
74 Boble Cab *2006-2015
68 Notchback *2008-2009
67 Notchback *2004-2005
66 Boble *2003-2005
84 VW Golf Cab. *8/7-2019
96 VW1600i Boble *11/10-2017
77 VW2000 Camper *25/1-2015
59 VW1200 Boble *8/10-2014
72 VW1600 Pick Up *20/9-2013
70 VW1200 Fridolin *5/12-2012
61 VW1200 Boble *27/5-2007
69 Boble *2020-2021
64 Notchback *2008-2017
74 Boble Cab *2006-2015
68 Notchback *2008-2009
67 Notchback *2004-2005
66 Boble *2003-2005
Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
Magnus: Her bør det vel oppdateres litt...?
Jeg får bidra med mitt, da.
Det har skjedd litt småtteri, vi hadde Grynet på EU-sjekk hos FixBil på Landås den 6. juni (folka på dette verkstedet var forresten veldig ryddige, og de kan anbefales). Det ble tre feil, rust på karosserifestet i innerskjermen på den ene siden bak, ujevn bremsevirkning bak (trolig enten bremsevæske eller girolje på bremsebånd), og litt oljelekkasje fra motoren.
Rustskadedel for å bytte karosserifestet er nå innkjøpt, og denne må sveises inn. De to lekkasjene må fikses, dette skulle ikke ta altfor lang tid. Etter dette skulle kjerra være klar for nye to år på vegen
Jeg får bidra med mitt, da.
Det har skjedd litt småtteri, vi hadde Grynet på EU-sjekk hos FixBil på Landås den 6. juni (folka på dette verkstedet var forresten veldig ryddige, og de kan anbefales). Det ble tre feil, rust på karosserifestet i innerskjermen på den ene siden bak, ujevn bremsevirkning bak (trolig enten bremsevæske eller girolje på bremsebånd), og litt oljelekkasje fra motoren.
Rustskadedel for å bytte karosserifestet er nå innkjøpt, og denne må sveises inn. De to lekkasjene må fikses, dette skulle ikke ta altfor lang tid. Etter dette skulle kjerra være klar for nye to år på vegen
Last edited by Solan on Wed Jun 26, 2019 11:05 am, edited 1 time in total.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
Dette fikser dere, blir bra å se grynet etter veiene igjen
(o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
https://www.instagram.com/thulevik/
Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
Med god starthjelp fra 113 Hjellestad kom Grynet-mekkingen omsider i gang igjen etter lange tider med flytting og diverse andre ting som ble prioritert høyere.
Karosserifeste måtte byttes, og André gjorde en strålende sveisejobb på utsiden. Jeg sveiste igjen på innsiden etter beste evne
[attachment=1][attachment=2]
Etter litt graving lenger nede i samme hjørne av bilen ble det fort klart at det var mer rust på gang som må takles:
[attachment=3]
Vi fikk også laget til en ny bolt for karosserifestet, og satt på plass pakning.
[attachment=4]
I kaffepausen ble det observert at gullvaflene hadde omtrent like mange lag med kjeks som hjørnet med 3-4 plater som møtes... Etter en del fikling med vinkelsliper endte vi til slutt opp med ca 3 hull. Heldigvis holder nederste del av innerskjermen fortsatt greiene noenlunde sammen. Fikk laget en liten plate for innsveising nederst, så den er klar for neste økt.
[attachment=6][attachment=5]
Karosserifeste måtte byttes, og André gjorde en strålende sveisejobb på utsiden. Jeg sveiste igjen på innsiden etter beste evne
[attachment=1][attachment=2]
Etter litt graving lenger nede i samme hjørne av bilen ble det fort klart at det var mer rust på gang som må takles:
[attachment=3]
Vi fikk også laget til en ny bolt for karosserifestet, og satt på plass pakning.
[attachment=4]
I kaffepausen ble det observert at gullvaflene hadde omtrent like mange lag med kjeks som hjørnet med 3-4 plater som møtes... Etter en del fikling med vinkelsliper endte vi til slutt opp med ca 3 hull. Heldigvis holder nederste del av innerskjermen fortsatt greiene noenlunde sammen. Fikk laget en liten plate for innsveising nederst, så den er klar for neste økt.
[attachment=6][attachment=5]
- Attachments
-
- DSC_0314.jpg (79.12 KiB) Viewed 1910 times
-
- DSC_0311.jpg (68.42 KiB) Viewed 1923 times
-
- DSC_0313.jpg (73.5 KiB) Viewed 1911 times
-
- DSC_0318.jpg (70.36 KiB) Viewed 1921 times
-
- DSC_0317.jpg (74.64 KiB) Viewed 1939 times
-
- DSC_0316.jpg (50.84 KiB) Viewed 1924 times
Last edited by Magnus on Sun Dec 08, 2019 1:55 pm, edited 1 time in total.
Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
Bra innsats! Krankenhaus er i produksjon igjen!!!
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
Gode ting Personlig er jeg mer glad i lapper enn kjeks!
(o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
https://www.instagram.com/thulevik/
Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
Nå har den siste ukas gravende journalistikk avdekket/avslørt at bunnen er nådd, og faktisk vel så det... Dette betyr at vi kunne se verkstedgulvet relativt tydelig mange steder gjennom bilgulvet... Blekkmarkens herjinger har satt sine spor...
Dette vil i praksis si at vi har tatt en beslutning om at bilen nå skal deles... Vi er i forhandlinger med Dalhems om nye gulvhalvdeler (med ekstra tykkelse), og det er diverse forsterkninger (i døråpninger osv.) som må lages til før vi løfter karosseriet til himmels... Kanalene (I alle fall venstre kanal) skal selvsagt byttes i samme schlengen.
Stadig like forvirra? Ikke etter neste episode i Grynet-tråden...
Dette vil i praksis si at vi har tatt en beslutning om at bilen nå skal deles... Vi er i forhandlinger med Dalhems om nye gulvhalvdeler (med ekstra tykkelse), og det er diverse forsterkninger (i døråpninger osv.) som må lages til før vi løfter karosseriet til himmels... Kanalene (I alle fall venstre kanal) skal selvsagt byttes i samme schlengen.
Stadig like forvirra? Ikke etter neste episode i Grynet-tråden...
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
For å stagge den enorme forvirringen forrige post utvilsomt vekket i alle ivrige lesere av denne sagaen kommer her noen bilder av situasjonen:
Etter å ha tatt av varmeoverføringen under baksetet var det ikke langt å gå for å finne mer hull under de vi holdt på å lappe på:[attachment=1]
Deretter ble kanaler med manglende bunn oppdaget:
[attachment=2]
Og til slutt ble det grafset litt i gulvet, og det viste seg at der var det ikke mye tett heller.
[attachment=3]
Derfor ble det som tidligere nevnt satt opp splitting på gjørelisten.
[attachment=4]
Lagersjefen shiner opp bolter og skiver:
[attachment=5]
Etter å ha tatt av varmeoverføringen under baksetet var det ikke langt å gå for å finne mer hull under de vi holdt på å lappe på:[attachment=1]
Deretter ble kanaler med manglende bunn oppdaget:
[attachment=2]
Og til slutt ble det grafset litt i gulvet, og det viste seg at der var det ikke mye tett heller.
[attachment=3]
Derfor ble det som tidligere nevnt satt opp splitting på gjørelisten.
[attachment=4]
Lagersjefen shiner opp bolter og skiver:
[attachment=5]
- Attachments
-
- DSC_0320.jpg (79.18 KiB) Viewed 1847 times
-
- DSC_0321.jpg (82.8 KiB) Viewed 1836 times
-
- DSC_0322.jpg (87.86 KiB) Viewed 1847 times
-
- 20200121_211441.jpg (38.1 KiB) Viewed 1843 times
-
- DSC_0324.jpg (62.29 KiB) Viewed 1857 times
Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
Ser kjent ut dette! Det blir bra til slutt!
(o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
https://www.instagram.com/thulevik/
Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
Dette går bra. Ett steg om gangen så er dere snart i mål.
Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
Hva sier du, Magnus; litt har det jo skjedd, og jeg trur du har et bilde eller fem å vise fram? Og litt om planer framover for Grynet?
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
Nå er jeg spent!
(o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
https://www.instagram.com/thulevik/
Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
Joda, det stemmer at det er lenge siden oppdatering her, og det er faktisk også en del å melde siden sist.
Etter en del grubling og lite fremgang - samt reflektering over mangel på både krefter og ferdigheter hos undertegnede - kom vi frem til at det lureste var å sende bilen til Tistlo for en skikkelig sveisejobb og proffbehandling.
Bunner på 1,2mm er anskaffet til formålet, og vi hadde Klokkerholm kanaler liggende. Jeg tenkte imidlertid at når denne delingen først skal gjøres, ville det være dumt å sette inn "jallakanaler" som trenger mye tilpasning for å passe rett.
Jeg siktet ambisjonene (og lommeboken) inn mot KlassicFab sine grønne skjønnheter, og rapporterte om planene til Tistlo. Det var et godt valg å rapportere de planene, for da kunne Tistlo fortelle at jeg kunne få kjøpe originalkanaler i god stand fra ham direkte. Uten frakt og toll og tull og det hele ble dette både lettere for lommeboken, og betraktelig mindre logistikk-styr. Tommel opp!
Etter det har forberedelsene fortsatt, og vi vil prøve å ha bilen så klar som mulig før den fraktes til Tistlo, da vi har skjønt at han allerede har hendene fulle med prosjekter.
Med julestria og litt varierende nivå på kreftene og motivasjonen ser jeg dog at det ikke er store sjansene for at bilen er klar for Tistlotunet før jul, men vi får ta det som det kommer (uten å slappe alt for mye av heller). Mtp de ovennevnte fulle hendene til Tistlo regner jeg også med han har nok å gjøre i mellomtiden
Oversikt fra for et par økter siden:
[attachment=1]
Betydelig rust avdekket under skjermskruer foran, ferrobet for å stoppe rusten:
[attachment=2]
Litt lite feste i nederste skjermskrue...
[attachment=3]
Tectylfjerning startet på passasjerside, ser lovende ut mtp rust på denne siden
[attachment=4]
Skumle tilstander i torpedovegg:
[attachment=5]
Jeg fikk faktisk sveiset inn den lille biten jeg holdt på med foran bakhjulet før resten av rusten ble oppdaget - usikker på om dette partiet skal skiftes ut uansett
[attachment=6]
Bakstykket har også en del rust på passasjerside, så her må vi avdekke litt mer:
[attachment=7]
Tilsynelatende mest overflaterust i skjermbue førerside. Time vill sjåvv:
[attachment=8]
Slik er status pr nå bak passasjersete:
[attachment=9]
Nye 1,2mm bunner på hylla
[attachment=10]
Etter en del grubling og lite fremgang - samt reflektering over mangel på både krefter og ferdigheter hos undertegnede - kom vi frem til at det lureste var å sende bilen til Tistlo for en skikkelig sveisejobb og proffbehandling.
Bunner på 1,2mm er anskaffet til formålet, og vi hadde Klokkerholm kanaler liggende. Jeg tenkte imidlertid at når denne delingen først skal gjøres, ville det være dumt å sette inn "jallakanaler" som trenger mye tilpasning for å passe rett.
Jeg siktet ambisjonene (og lommeboken) inn mot KlassicFab sine grønne skjønnheter, og rapporterte om planene til Tistlo. Det var et godt valg å rapportere de planene, for da kunne Tistlo fortelle at jeg kunne få kjøpe originalkanaler i god stand fra ham direkte. Uten frakt og toll og tull og det hele ble dette både lettere for lommeboken, og betraktelig mindre logistikk-styr. Tommel opp!
Etter det har forberedelsene fortsatt, og vi vil prøve å ha bilen så klar som mulig før den fraktes til Tistlo, da vi har skjønt at han allerede har hendene fulle med prosjekter.
Med julestria og litt varierende nivå på kreftene og motivasjonen ser jeg dog at det ikke er store sjansene for at bilen er klar for Tistlotunet før jul, men vi får ta det som det kommer (uten å slappe alt for mye av heller). Mtp de ovennevnte fulle hendene til Tistlo regner jeg også med han har nok å gjøre i mellomtiden
Oversikt fra for et par økter siden:
[attachment=1]
Betydelig rust avdekket under skjermskruer foran, ferrobet for å stoppe rusten:
[attachment=2]
Litt lite feste i nederste skjermskrue...
[attachment=3]
Tectylfjerning startet på passasjerside, ser lovende ut mtp rust på denne siden
[attachment=4]
Skumle tilstander i torpedovegg:
[attachment=5]
Jeg fikk faktisk sveiset inn den lille biten jeg holdt på med foran bakhjulet før resten av rusten ble oppdaget - usikker på om dette partiet skal skiftes ut uansett
[attachment=6]
Bakstykket har også en del rust på passasjerside, så her må vi avdekke litt mer:
[attachment=7]
Tilsynelatende mest overflaterust i skjermbue førerside. Time vill sjåvv:
[attachment=8]
Slik er status pr nå bak passasjersete:
[attachment=9]
Nye 1,2mm bunner på hylla
[attachment=10]
- Attachments
-
- IMG_0519.jpg (76.34 KiB) Viewed 1600 times
-
- IMG_0521.jpg (102.22 KiB) Viewed 1608 times
-
- IMG_0523.jpg (78.08 KiB) Viewed 1605 times
-
- IMG_0525.jpg (69.07 KiB) Viewed 1604 times
-
- IMG_0528.jpg (91.55 KiB) Viewed 1604 times
-
- IMG_0535.jpg (118.93 KiB) Viewed 1609 times
-
- IMG_0536.jpg (94.62 KiB) Viewed 1606 times
-
- IMG_0538.jpg (58.37 KiB) Viewed 1606 times
-
- IMG_0543.jpg (97.33 KiB) Viewed 1602 times
-
- IMG_0545.jpg (72.98 KiB) Viewed 1607 times