Forum for VWACB
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Mandag 21.06.2021, 20:23:26

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
69 987 innlegg i 7 328 emner av 922 medlemmer
Nyeste medlem: Strips
* Hovedside Hjelp Lenker Kalender Booking Webshop Logg inn Registrer
Forum for VWACB  |  Generell kategori  |  Tips Og Triks (Moderatorer: Moshe, RZR-Jånni)  |  Emne: Hjelp/tips til motorbygging 2176ccm? 0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: [1] Skriv ut
Skrevet av Emne: Hjelp/tips til motorbygging 2176ccm?  (Lest 1333 ganger)
beetlebird
Nybegynner
*
Innlegg: 11


« på: Onsdag 10.03.2021, 10:00:17 »

Skal bygge meg en 2176 og trenger da litt tips og triks Smiler

Har følgende deler:

Cb Perf engine case; bored, cleared - brand new OEM VW
DeMello 78,4 veiv med matchet, lettet svinghjul og råder
Mahle 94mm sylindersats, har et sett med Total Seal stempelringer
Engle W120 kam
Magnum rettskårne kamdrev
Cb street eliminator topper 44x37,5 matchportet med innsug
2x 48 Ida

Har lyst på Pauter vippetøy 1.4:1. Vil det fungere med Engle W120 kam?
Bør jeg bytte ventilfjærene og i så fall til hvilke type?
Hvilke støtstenger anbefales?
Anbefaling av ventilløftere?
Samt valg av lagre til motoren? ( ser noen bruker chevy lagre...)
Loggført
Solan
Styret
Supermedlem
******
Innlegg: 5 198


One-liner... nå formann!


« Svar #1 på: Tirsdag 23.03.2021, 10:17:18 »

Her kan kanskje Dalland bidra med litt tips og triks...?
Loggført

'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Dalland
Styret
Supermedlem
******
Innlegg: 1 323



« Svar #2 på: Fredag 02.04.2021, 20:30:22 »

Lagrene må passe til veiva.. Noen har vw og noen har Chevy dimensjon. Viktigste er uansett at du sjekket at oljeboringene på rammelagrene treffer oljekanalen I blokka.

Engle sin W serie er ikke anbefalt med mer enn 1.1 vippere, selv om 1.25 går ok. Jeg ville heller valgt fk10 med 1.4 vippere. Om de heter pauter eller andre av grei kvalitet har lite å si. Thorstein pieper sine verktøy stål løftere er veldig lette og gode. Dobbel kona alu stenger som feks pieper selger funker bra med dette oppsettet. Husk en god eksos.   Thumbs up
Loggført
beetlebird
Nybegynner
*
Innlegg: 11


« Svar #3 på: Lørdag 03.04.2021, 16:34:43 »

Takker for tips. Grunnen til at jeg ønsker å bruke Engle sin W120 er at den responderer allerede på 2000 omdr.
Utifra det du skriver så tenker jeg å prøve meg med 1.25 scat vippetøy og tp løftere samt dobbel kona alu stenger fra logmech.
Bytter også ventilfjærene til logmech sine dobbel oteva for lengre levetid.
Har et csp eksosanlegg på lur som bør fungere bra Gliser
Bare å komme med flere innspill Thumbs up
Loggført
Dalland
Styret
Supermedlem
******
Innlegg: 1 323



« Svar #4 på: Lørdag 03.04.2021, 20:12:17 »

Fk 45 er en tilsvarende kam for 1.45 vippere og er litt snillere for ventil-driften en W-serien. Vil du har mye effekt over hele linja er jpm sine uslåelige, men min erfaring er at kvaliteten er dårlig.
Loggført
beetlebird
Nybegynner
*
Innlegg: 11


« Svar #5 på: Lørdag 03.04.2021, 21:57:14 »

Kvalitet/levetid er viktig  Thumbs up
Er kanskje litt vel opphengt i dette med godt bunndrag, så vil ikke Fk43 være et enda bedre alternativ?
Selvsagt kjekt med god effekt hele veien Gliser
(Regner med å sette turtallssperren på 6200/6300 på 123- ignition tenningen)
Loggført
Dalland
Styret
Supermedlem
******
Innlegg: 1 323



« Svar #6 på: Onsdag 07.04.2021, 10:41:32 »

Hele oppsettet må stå i stil, toppene og forgasserne på antall cc tilsier at du bygger en motor som trives best mellom 4000-7000. Det vil si at store deler av oppsettet ditt vil ikke gi bra bunndrag, slenger du i en bunndrag kam vil du egentlig bare ødelegge topp draget også.
Jeg har fk46 selv nå og ja den er ikke brutal i bunn, men en lett boble går rikelig godt med det bunndraget uansett. Hvis du ønsker noe til gate ville jeg valgt fk44-45 og 45 dellorto forgassere.
Loggført
beetlebird
Nybegynner
*
Innlegg: 11


« Svar #7 på: Torsdag 08.04.2021, 11:37:00 »

Takker nok en gang Thumbs up
Da blir det enten Fk10 eller Fk45 med 1.4 vippere
Loggført
Sider: [1] Skriv ut 
Forum for VWACB  |  Generell kategori  |  Tips Og Triks (Moderatorer: Moshe, RZR-Jånni)  |  Emne: Hjelp/tips til motorbygging 2176ccm? « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!


Google visited last this page Onsdag 16.06.2021, 10:28:51