Forum for VWACB
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Tirsdag 14.07.2020, 00:37:16

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
69 878 innlegg i 7 303 emner av 910 medlemmer
Nyeste medlem: Jo
* Hovedside Hjelp Lenker Kalender Booking Webshop Logg inn Registrer
Forum for VWACB  |  Generell kategori  |  Min Bil (Moderatorer: Moshe, RZR-Jånni)  |  Emne: 56 cal-look + motorbygge 0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 10 Skriv ut
Skrevet av Emne: 56 cal-look + motorbygge  (Lest 51924 ganger)
erika
Supermedlem
*****
Innlegg: 2 301



« Svar #30 på: Lørdag 05.01.2008, 22:39:14 »

Noen av komponentene.


* Veiv.jpg (31.74 KB, 800x600 - vist 1577 ganger.)

* svinghjul.jpg (31.57 KB, 800x600 - vist 1528 ganger.)

* autocraft.jpg (31.76 KB, 800x600 - vist 1523 ganger.)
Loggført

Ingen fornuft - ren entusiasme!
erika
Supermedlem
*****
Innlegg: 2 301



« Svar #31 på: Lørdag 05.01.2008, 22:50:36 »

Noen som vet:
   * Hvor får jeg kjøpt plastigauge her i Bergen?
   * Er det noen i Bergen som selger rette stoffet til å smøre med for montering av ARP boltene (vil demontere veivpakken for så rengjøre den og montere sammen igjen) Ser det anbefales ARP Moly Lube. Artikkel i siste Volksworld nevner "use the correct graphite bolt assembly lube"?
Loggført

Ingen fornuft - ren entusiasme!
erika
Supermedlem
*****
Innlegg: 2 301



« Svar #32 på: Tirsdag 08.01.2008, 17:26:25 »

Da er Plastigauge handlet her: http://cgi.ebay.com/Plastigage-Plastigauge-Bearing-0-001-0-007-RED_W0QQitemZ190252094091QQihZ009QQcategoryZ30922QQcmdZViewItemQQ_trksidZp1713.m153.l1262

ARP smøremiddel fikk jeg faktisk raskt ekspedert fra Askøy! : http://www.turbofun.no/
Loggført

Ingen fornuft - ren entusiasme!
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 957


« Svar #33 på: Onsdag 30.01.2008, 14:46:01 »

Kor i lendet befinn motoren seg pr. 30.januar, då..?
Loggført

Hadde då aldri trudd eg skulle kjøpe late-looker..
erika
Supermedlem
*****
Innlegg: 2 301



« Svar #34 på: Onsdag 06.02.2008, 00:56:47 »

PLUGGE OLJEKANALER
Etter å ha lest litt om emnet - bestemte jeg meg for å gå enda grundigere til verks med rengjøring av blokken. Det innebærer å ta ut pluggene i oljekanalene - bore opp, gjenge disse opp på nytt med NPT gjenger (rørgjenger) - og bruke Locktite på aluminimspluggene som benyttes. Aluminum blir brukt pga. metallets egenskap til utvidelse i takt med magnesiumslegeringen i blokken.

Har begynt dette motorbygget mitt med en AS21 Brasil blokk, rengjort denne og startet med å ta ut oljepluggene. Har målt plugger, og lest meg opp på emnet, men ennå ikke boret opp på nytt og gjenget opp for NPT gjenger.

Her er kildene mine:

HOWTO for plugging av blokken      http://huelsmann.us/bugman/FilterTech.html ved Eric Huelsmann
Rettelser til tråden over:          http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=277850
Diskusjon på VW2you         http://forum.vw2you.com/cgi-bin/UltraBoard.cgi?action=Read&BID=3&TID=86940&P=1&SID=4362943#ID21
NTP/BSP PDF artikkel         http://www.colder.com/Downloads/NPT.pdf#search=%22bsp%20npt%22

Plugger er kjøpt rimelig, og med god service på ebay - anbefales:
Sjekket 3-4 forhandlerer her i Bergenstraktene - men ingen hadde NPT Aluplugger. Et par tastetrykk på ebay, og god service fra Boost Daddy.com. Samlet for komplett sett med plugger til 2 motorer : 36$ (200 kr)
Han hadde i utgangspunktet ikke 1/16 plugger, men han skaffet det fra en annen leverandør i løpet av en dag.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&sspagename=STRK%3AMEWNX%3AIT&viewitem=&item=200173008506&_trksid=p3984.cWON.m313.lVI

Gjengetapper også på ebay (litt lenger tid - 2 uker fra min betaling til de lå i postkassen)
Kjøpte også 4 NPT gjengetapper (1/16", 1/8", 1/4" og 3/8") samlet til 35$
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEBTOX:IT&item=220144663558&_trksid=p3984.cTODAY.m238.lVI
(OBS, Verktøyet til høyre er ikke brotsj, men 90° Countersink - mulig den ikke blir brukt - ble handlet i iveren...)



* NPT tapper.jpg (53.82 KB, 800x600 - vist 1516 ganger.)
Loggført

Ingen fornuft - ren entusiasme!
erika
Supermedlem
*****
Innlegg: 2 301



« Svar #35 på: Onsdag 06.02.2008, 01:11:48 »

I min blokk endte jeg opp med å trenge 9 plugger + ett oppgjenget hull til fullflow. Har likevel foreløpig valgt å ikke fjerne den ene lille pluggen fremme til oljekanalen som går til #4s lagerbane - pga diskusjonen som pågår i tråden->   http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=277850

Som dere ser under trenger jeg:

4 stk 1/16" plugger (herav en som ikke er tatt ut av blokken)
1 stk 1/8" plugg
2 stk 1/4" plugg
2 stk 3/8" plugg



* 53fd_2.JPG (6.32 KB, 162x165 - vist 1429 ganger.)

* Mal:antall plugger.jpg (82.68 KB, 800x600 - vist 1458 ganger.)
Loggført

Ingen fornuft - ren entusiasme!
erika
Supermedlem
*****
Innlegg: 2 301



« Svar #36 på: Onsdag 06.02.2008, 01:21:38 »

Har samlet litt data i denne tabellen

NPT:
Sylindrisk forboring uten bruk av brotsj
Gjengetapp         Forboring mm                 Forboring tommer                  Plugger ref Huelsmann:       Ref Eriks blokk   
1/16"                      6,2 mm                          Ingen forboring                                       4                                        4
1/8"                       8,5 mm                          21/64” =          8,33mm                            1                                       1
1/4"                         11,0 mm*                    7/16”=            11,11mm                           4                                        2
3/8"                         14,5 mm                      37/64”=         14,68 mm                            2                                        2
*usikker på om dette er stort nok!

 
Sylindrisk forboring og bruk av kon brotsj
Gjengetapp         Forboring mm
1/16"                   6,39 mm
1/8"                     8,74 mm
1/4"                     11,36 mm
3/8"                     14,8 mm
Som det fremgår her - dersom hullene skal brotsjes brukes det et større bor!
 
BSP-rørjenger
Gjengetapp         Forboring mm

1/8"                            8.8mm.         
1/4"                            11,8mm.         
3/8"                            15,25mm
Loggført

Ingen fornuft - ren entusiasme!
erika
Supermedlem
*****
Innlegg: 2 301



« Svar #37 på: Onsdag 06.02.2008, 01:42:45 »

Noen bilder av blokken min (mangler bilde av svinghjulssiden m/3+1 plugger)



* blokk front.jpg (13.78 KB, 300x400 - vist 1429 ganger.)

* Bokk - 1 på siden.jpg (35.83 KB, 400x300 - vist 1458 ganger.)

* Blokk 1 på topp.jpg (43.09 KB, 400x300 - vist 1432 ganger.)
Loggført

Ingen fornuft - ren entusiasme!
RZR Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 3 618



WWW
« Svar #38 på: Onsdag 06.02.2008, 10:13:04 »

Blir godsaker dette Erik! Grundighet og nøyaktighet blir jo bare belønnet med lenger levetid og sikrer investeringen! Med alle disse pluggene kan en nesten undres over hvorfor de ikke kom med skrubare plugger fra fabrikken... Har ikke sett at de har vært tatt ut på fabrikkoverhalte motorer, tror f.eks. ikke Remtec gjør dette, selv om de linjeborer.
Loggført
erika
Supermedlem
*****
Innlegg: 2 301



« Svar #39 på: Onsdag 13.02.2008, 23:25:12 »

Da er jeg begynt å gjenge opp til oljepluggene. Boret først opp med de rette målene over.

Det gikk smertefritt å gjenge opp til 1/16 plugger (de minste) - må ganske langt inn med gjengetappen før den lager diameter stort nok på hullet til at hele pluggen går inn. Merk. Når du for-borer 1/16 hullet på svinghjulssiden, pass på at du ikke borer så langt inn at du skader boringen som løfterne går i. Jeg la en penn her for at jeg ikke skulle bore for langt. (se bilde 1).

Husk også å ta ut stempelet for oljetrykksventilen (den som er under den STORE skruen under motorblokken), ellers er det lett for å bore borti dette stempelet.

Brukte litt skjære-olje kjøpt på Biltema ved oppgjenging (bilde 2). Det var tungt å gjenge 1/8 og 1/4 pluggene - da hullet som er for-boret er trangt i forhold til gjengingen. Var igrunnen litt glad for at det var en brukt blokk jeg "eksperimenterte" på - er usikker på hvor sprø en slik magnesiums blokk egentlig er. Bruk en STOR skiftenøkkel på gjengetappen eller som meg - hanske.



Har ikke boret de to siste hullene for 3/8 pluggene - da jeg fant ut at jeg ikke hadde 14,5mm bor til for-boring.


* boring.jpg (48.41 KB, 800x600 - vist 1392 ganger.)

* 6mm m oil.jpg (47.56 KB, 451x600 - vist 1384 ganger.)

* 11mm.jpg (26.74 KB, 800x600 - vist 1389 ganger.)
Loggført

Ingen fornuft - ren entusiasme!
erika
Supermedlem
*****
Innlegg: 2 301



« Svar #40 på: Onsdag 13.02.2008, 23:33:35 »

Pluggen er ikke trukket til - men den går greit til et visst punkt, så blir den strammere. Hullet er jo nå blitt kon med disse gjengetappene.

Blir tur på Biltema i morgen og kjøpe Umbrakonøkkel med TOMMEMÅL (39 kr) for å kunne skru inn disse "amerikanske" NPT pluggene. 14,5mm bor må jeg også prøve å finne meg!

Blokken må selvsagt vaskes og blåses rein før pluggene teites fast med Locktite. Det blir masse spon som er skummelt for motoren her!



* pluggi.jpg (19.99 KB, 800x600 - vist 1375 ganger.)

* umbrako.jpg (2.92 KB, 150x225 - vist 1342 ganger.)
Loggført

Ingen fornuft - ren entusiasme!
Kristian Gelin
Formann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1 314



« Svar #41 på: Onsdag 13.02.2008, 23:37:23 »

Spennede tråd å følge med på, kjekt at en "Ny begynner" tar steget ut i den store motor bygge verden.  Smiler
Loggført
erika
Supermedlem
*****
Innlegg: 2 301



« Svar #42 på: Onsdag 13.02.2008, 23:38:34 »

Har kjøpt Kam-plugg i aluminium med spor (hump) - se bilde - men såvidt jeg kan se har ikke blokken spor (dump) til Kam-pluggen. Finnes det en "slett" plugg som kan anbefales, eller må jeg maskinere et spor i blokken min? Noen som vet?


* kamplugg.jpg (46.27 KB, 800x600 - vist 1370 ganger.)
Loggført

Ingen fornuft - ren entusiasme!
erika
Supermedlem
*****
Innlegg: 2 301



« Svar #43 på: Onsdag 13.02.2008, 23:42:18 »

Spennede tråd å følge med på, kjekt at en "Ny begynner" tar steget ut i den store motor bygge verden.  Smiler

Takk for det!
Må vel kalle meg en teoretiker  Smiler. Har lest om emnet i mange år, men håper det er noen med praktisk erfaring som kan trø støttende til underveis.
Loggført

Ingen fornuft - ren entusiasme!
RZR Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 3 618



WWW
« Svar #44 på: Torsdag 14.02.2008, 21:15:11 »

Har kjøpt Kam-plugg i aluminium med spor (hump) - se bilde - men såvidt jeg kan se har ikke blokken spor (dump) til Kam-pluggen. Finnes det en "slett" plugg som kan anbefales, eller må jeg maskinere et spor i blokken min? Noen som vet?

Er dette bildet på "baksiden" (svinghjulssiden av) blokken? Originale blokker har vel sporet, men det var kanskje ikke det du hadde? I såfall bør du kanskje sjekke med leverandør.
Loggført
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 10 Skriv ut 
Forum for VWACB  |  Generell kategori  |  Min Bil (Moderatorer: Moshe, RZR-Jånni)  |  Emne: 56 cal-look + motorbygge « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!


Google visited last this page I går kl. 06:49