Forum for VWACB
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Lørdag 16.11.2019, 01:15:15

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
69 696 innlegg i 7 260 emner av 895 medlemmer
Nyeste medlem: Steinb
* Hovedside Hjelp Lenker Kalender Booking Webshop Logg inn Registrer
Forum for VWACB  |  Generell kategori  |  Min Bil (Moderatorer: Moshe, RZR-Jånni)  |  Emne: 58 - custom prosjekt 0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: [1] 2 3 ... 18 Skriv ut
Skrevet av Emne: 58 - custom prosjekt  (Lest 54508 ganger)
kimo
Seniormedlem
****
Innlegg: 264


« på: Lørdag 17.10.2009, 00:37:55 »

Her er min 58 modell som skal gjennomgå endel modifikasjoner de neste 2-3 årene. Bilen ble importert til Norge i 1960 fra Finland.
1 eier hadde denne i overkant av 40 år. Så overtok mr. Vikør denne. Jeg kjøpte denne i sommeren 2008. Planen var å ta en enkel restaurering
for å lære litt om dette, for så å kjøpe inn ett (fyfy) amcar prosjekt og ta den helt ut. Heldigvis ble det en del surfing på nettet høsten og vinteren
2008/2009 etter deler.
Der fikk jeg inspirasjon til å heller ta den helt ut på dette prosjektet i stedet.
Var på mitt første bobletreff på Rå skole for mange (19?)år siden. Har siden dette, alltid hatt sansen for luftkjølt. Har vært på mange treff etter dette, men
de siste 10 årene har jeg vært fraværende.

Her er bilder


* 100808 003 [800x600].jpg (137.64 KB. 800x533 - vist 1477 ganger.)



* 100808 006 [800x600].jpg (139.49 KB. 800x533 - vist 1470 ganger.)



* 100808 008 [800x600].jpg (134.34 KB. 800x533 - vist 1491 ganger.)



* 100808 009 [800x600].jpg (106.07 KB. 800x533 - vist 1457 ganger.)


Her er den på plass på sitt nye hjemsted de 2-3 neste årene.


* 100808 014 [800x600].jpg (55.78 KB. 800x533 - vist 1440 ganger.)




Loggført
kimo
Seniormedlem
****
Innlegg: 264


« Svar #1 på: Lørdag 17.10.2009, 01:16:20 »

Som tittelen sier, blir dette ikke lenger noen restaurering, men et cusom prosjekt.
Etter intens surfing på nettet etter diverse deler, "datt" jeg innom sidene til http://www.airkewld.com/ .
Alltid hatt sansen for "cleane" biler med ekstrem senk.
Har etter dette besøket brent opp i overkant av 4000 $ på luft fjæring og skivebremser hos dem.

Her er noen bilder fra nedplukking av bilen:


* 100808 036 [800x600].jpg (65.54 KB. 800x533 - vist 1442 ganger.)



* 100808 037 [800x600].jpg (80.33 KB. 800x533 - vist 1422 ganger.)



* 100808 038 [800x600].jpg (78.98 KB. 800x533 - vist 1418 ganger.)



* 100808 040 [800x600].jpg (94.23 KB. 800x533 - vist 1401 ganger.)



* 100808 041 [800x600].jpg (76.88 KB. 800x533 - vist 1395 ganger.)



* 100808 042 [800x600].jpg (74.51 KB. 800x533 - vist 1391 ganger.)



* 100808 046 [800x600].jpg (96.67 KB. 800x533 - vist 1472 ganger.)



* 100808 051 [800x600].jpg (66.52 KB. 800x533 - vist 1403 ganger.)



* 100808 052 [800x600].jpg (66.49 KB. 800x533 - vist 1380 ganger.)





* 100808 059 [800x600].jpg (84.18 KB, 800x533 - vist 1394 ganger.)
Loggført
kimo
Seniormedlem
****
Innlegg: 264


« Svar #2 på: Lørdag 17.10.2009, 01:19:02 »

Enda fler bilder:


* 100808 063 [800x600].jpg (137.48 KB. 800x533 - vist 1423 ganger.)



* 100808 072 [800x600].jpg (76.5 KB. 800x533 - vist 1350 ganger.)


Da er det ingen vei tilbake, og det er bare å sette i gang.

Loggført
Solan
Styret
Supermedlem
******
Innlegg: 5 157


One-liner...


« Svar #3 på: Lørdag 17.10.2009, 01:36:36 »

Hei!

Kult å se at noen "tar den helt ut", og bygger custom! Gleder meg til å følge med på denne tråden, bare mat på med bilder og info etterhvert!

mVWh
Svein
Loggført

'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
hans
Gjest
« Svar #4 på: Lørdag 17.10.2009, 02:02:55 »

har en 58 selv som med tiden skal bygges-  har dessverre ikke penger til luftfjæring Smiler

lykke til, blir kjekt å se når det begynner ta form .. 

Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 4 979


Rust Is A Crime!


« Svar #5 på: Lørdag 17.10.2009, 21:26:36 »

Dette var morro:) Skal verta kjekt å sjå denne customiseringa. Er vel ikkje akkuratt overveldande med Airkewld-baserte bobler på denne sida av fjellet!
Loggført

TLF: 97419035
kimo
Seniormedlem
****
Innlegg: 264


« Svar #6 på: Søndag 18.10.2009, 00:33:24 »

Bildene fra nedplukking er fra høsten 2008. Er kommet litt lenger nå.
Målsettingen min har hele tiden vært å få bunnplaten ferdig i løpet av 2009.
Karrosseri skal få gjennomgå i 2010. Montering/interiør skal skje i 2011.
Foreløbig er jeg litt bak skjema, men regner med at jeg skal ta det igjen.

Begynte med å kjøpe inn klokkerholm bunnplater.


* 100808 077 [800x600].jpg (73.21 KB. 800x533 - vist 1341 ganger.)


Syntes disse var skranglete i forhold til originalene, men begynte  å sveise dem på.


* 100808 078 [800x600].jpg (82.67 KB. 800x533 - vist 1314 ganger.)



* 100808 080 [800x600].jpg (76.87 KB. 800x533 - vist 1420 ganger.)



* 100808 081 [800x600].jpg (87.69 KB. 800x533 - vist 1273 ganger.)


Det viste seg at disse platene var litt for tynne i forhold til mine sveise kunnskaper (første gang......).
Følte det ble dårlig gjennombrenning på sveisene, da jeg måtte kjøre lav styrke på mig for ikke å brenne hull
i de tynne platene.
Etter å ha vært innom Tistlos blogg, bestemte jeg meg for å gå for skikkelige Wolfsburg west plater.
Ingen vits i å spare på dette, når man skal legge ned såpass mye tid og penger i prosjektet.

Loggført
kimo
Seniormedlem
****
Innlegg: 264


« Svar #7 på: Søndag 18.10.2009, 01:24:43 »

Nye plater kom fra Wolfsburg west. Jeg la de gamle ut på forumet for salg.
Erika kjøpte den ene, og jeg fikk meg i den forbindelse en omvisning på Krankenhaus.
Her var det flere meget interessante prosjekter. Håper noen av dem kommer på veien snart.

Kappet ut begge sidene , og beholdt ene utriggeren. Den var i veldig god stand.

* 100808 002 [640x480].jpg (62.83 KB. 640x427 - vist 1336 ganger.)


Sveisingen gikk mye lettere nå. Kunne kjøre med høyere styrke på mig. Virker som om disse
platene er dobbel så tykk som klokkerholm sine.

* 100808 003 [640x480].jpg (59.35 KB. 640x427 - vist 1307 ganger.)


Trenger fortsatt litt trening på sveisene. Legger igjen litt for mye i punktene, slik at det blir mye sliping i etterkant.

* 100808 007 [640x480].jpg (59.62 KB. 640x427 - vist 1326 ganger.)


Ikke alltid jeg treffer heller... Osteaktig

* 100808 009 [640x480].jpg (54.53 KB. 640x427 - vist 1356 ganger.)


Etter mye sveising og sliping, føler jeg nå at bunnplatene sitter skikkelig.



 

Loggført
erika
Supermedlem
*****
Innlegg: 2 297



« Svar #8 på: Søndag 18.10.2009, 11:19:02 »

Den Klokkerholmplaten skal donere noen biter som skal lappes inn i en originalbunn, så forhåpentligvis betyr det ikke noe at disse "lappene" blir tynnere enn originalen.

Flott tråd du har begynt på her Kim, blir det noe jobbing på prosjektet fremover vinteren også?
Loggført

Ingen fornuft - ren entusiasme!
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 4 979


Rust Is A Crime!


« Svar #9 på: Søndag 18.10.2009, 11:48:38 »

Morro å sjå att den gamle bloggen har gjort nytte av seg Gliser
Klokkerholm/veng plater er noko drit! Altfor tynt til å brukast som golv. Veldig bra att du tok til vet og kjøpte skikkelege plater! Men eg ser du har kjøpt den gråe typen. Vist eg hugser rett så skal den vera akkuratt som orginalen. kan det stemma? Den oransje som eg har brukt er vel hakket tynnare enn orginalen
Loggført

TLF: 97419035
kimo
Seniormedlem
****
Innlegg: 264


« Svar #10 på: Søndag 18.10.2009, 12:28:02 »

Ja da er jeg endelig i gang Erik.
Det blir nok kun små plukk som blir gjort etter månedsskifte. Blir lakkering av bunnplate runt påske.
Så skal jeg øve meg på litt "bodywork" på de gamle bulkete uoriginale skjemene. Skal også prøve å rette ut originalfangerene
og forkromme de på nytt. Dette er nok dyrere enn å kjøpe nye, men skal samtidig endre litt på formen så de følger karosseriet bedre.
Er helt sikker på at biter av klokkerholmplaten gjør seg på ditt prosjekt. Men med tanke på min "egenvekt" og
dårlige sveisekunnskaper, syntes jeg de litt for tynn å bruke som hele plater.

Tistlo - bloggen din og trådene dine på Vw norge er blant de mest lærerike som er.
De er usensurerte i den grad at du viser både det som gikk galt, og hvordan du retter opp i det.
Dette er viktige elementer for nybegynnere som meg. Så fortsett i den stilen.....
Loggført
RZR Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 3 618



WWW
« Svar #11 på: Søndag 18.10.2009, 12:51:59 »

Topp prosjekt, dette blir artig å følge medpå! Har sendt deg en PM!
Loggført
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 3 149


> 911 25 911 <


WWW
« Svar #12 på: Søndag 18.10.2009, 22:33:08 »

STILIG! Dette blir spanande å følgje med på  Thumbs up Meir kreativitet og nyskaping i VW miljøet er bra! Mi meining har alltid vore at originalt ikkje er så veldig originalt...... Blunker

Lågt, cleant og strøkent, det er saker!  Gliser



* brasilia.jpg (118.99 KB, 600x450 - vist 1228 ganger.)
Loggført

1975 Volkswagen Type 2 sika
1990 Porsche 911/964 c4
2018 Husqvarna Vitpilen 701
kimo
Seniormedlem
****
Innlegg: 264


« Svar #13 på: Mandag 19.10.2009, 21:52:40 »

Helt enig. Det er nettopp mangfoldet som gjør det gøy å ha luftkjølt som interresse.
Har selv allerede begynt å drømme litt om et prosjekt som ligner ditt. Med en Rally/racing(1302/03) looker som kan brukes både på banekjøring og SCC.
Men får vel konsentrere meg om dette først, som jeg har tenkt på i over 10 år - men ikke fått gjort noe med før nå.
Har fått mye spennende deler fra USA nå - bilder av testmontering på chassis bør komme innen 2-3 ukers tid.

Kim
Loggført
kimo
Seniormedlem
****
Innlegg: 264


« Svar #14 på: Mandag 02.11.2009, 01:23:07 »

Siden det blir mye senking her, så bestemte jeg meg for å gå for IRS akslinger. Jeg synes Svingaksling senk er fint, men det ser ikke helt "riktig" ut å kjøre med. Har forstått det sånn at med IRS vil camber vinkelen reduseres med over 50 %. Heldigvis nevnte jeg dette for Erika da jeg var på omvisning på Hop. Han hadde samme planer, og hadde lånt seg jigg for innsveising IRS braketter. Han ordnet det slik at jeg fikk låne disse.
En stoor takk for dette, da det sparte meg for mye måling og testing.
Her er bilder fra i sommer da jeg gjorde dette:

Her var det bare å begynne å kappe ett hull.

* 100808 015 [640x480].jpg (61.63 KB. 640x427 - vist 1209 ganger.)


Jeg testet stadig med jiggen, slik at hullet ble passe stort nok.

* 100808 016 [640x480].jpg (72.78 KB. 640x427 - vist 1163 ganger.)


Så var hullet passe stort.

* 100808 018 [640x480].jpg (62.15 KB. 640x427 - vist 1175 ganger.)


Er ser man hvordan jiggen ser ut. Tror jobben hadde vært svært vanskelig uten disse.

* 100808 019 [640x480].jpg (69.93 KB. 640x427 - vist 1183 ganger.)


Klar for sveising.

* 100808 022 [640x480].jpg (45.29 KB. 640x427 - vist 1182 ganger.)


Ferdig sveist.

* 100808 028 [640x480].jpg (56.81 KB. 640x427 - vist 1129 ganger.)


Loggført
Sider: [1] 2 3 ... 18 Skriv ut 
Forum for VWACB  |  Generell kategori  |  Min Bil (Moderatorer: Moshe, RZR-Jånni)  |  Emne: 58 - custom prosjekt « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.8 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!


Google visited last this page Onsdag 13.11.2019, 04:44:00