Forum for VWACB

Generell kategori => Min Bil => Emne startet av: djupevik på Lørdag 26.01.2013, 23:29:26



Tittel: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikLørdag 26.01.2013, 23:29:26
Velkommen til tråden om min Type 3 Variant fra 1963 i den tidsriktige fargen Birkengrün.

(http://www.forum.vwacb.com/index.php?action=dlattach;topic=1829.0;attach=13136;image)


Bilen ble kjøpt av krankenhaus-gjengen på hop som i deres eie gikk under navnet  KrankenWagen. Fargen på bilen minner meg om pistasj-is på boks med sjokolade, berre at det her er mer innslag av krokan ;D Derfor må den nesten få navnet KrokanPistasjen, eller berre pistasjen :thup

Etter eg fekk tildelt mekkeplass hos BBH på breistein begynte eg å se meg litt rundt om det var noke eg kunne tenke meg å sette inn istadenfor å hente bobla til Bergen midt på vinteren. Eg var egentlig ikkje på jakt etter Type 3, men når eg såg annonsa på denne måtte eg berre sjå nærmare på bilen. Her var det nok bilen som valgte meg ;)

Bilen var en En-eiers bil fra Balestrand, kjøpt ny i Førde hos Berge og Co. Så den hadde samme bakgrunn som meg; kjem frå Førde, men bur no i Bergen :)
Prøvetur ble avtalt og gjennomført. Bilen såg bra ut og turen var absolutt vellukka, men "fornuften" holdt meg litt igjen på eit kjøp. Bilen vart dermed avtalt solgt til en annen. Dagane gjekk, men  eg fekk ikkje bilen ut av tankane mine og måtte høyre med selger om alt gikk vel med handelen. Når eg så hørte at det ikkje var gått heilt som planlagt med salget var eg kjapp med å friste med rask handel og sånn vart bilen til slutt min alikevel :)


Eg har fått mykje spørsmål om kva eg skal gjere med bilen og eg har tenkt ein del på dette. For øyeblikket vil eg beholde bilen som den er og holde den mest mulig original. Planen blir nok heller å ta tak i mi 1966 boble som trenger en del sveisearbeid og lakk. (Tråd: http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=1829.msg17526#msg17526)
Då er det uansett greit å ha ein annan bil å køyre på treff med :)


TODO:
Pusse opp orginalfelgane.
Fjerne tanklokk på høyre framskjerm da denne har tankpåfylling under panseret.
Shine opp takgrinda før den faller av.
5-bolts tromler bak. Tromler fra 65 på nå. Samle deler til smal type trommel.
Skifte girkasse.
Overhale forgasser.
Trekke opp førersetet med nytt stoff.



Handlelisten:
Pyntelist innvendig dør
Lufterør til bensinrør.
Høyre framskjerm uten tanklokk.
Pakning til bakluke.
Tromler, bremsebånd og bremsesylinder bak.
Stoff til å sy opp førersete (Salt & Pepper). Nye seteputer på plass.
Holdere til spiler på takgrind.
Verkstedbok/Hayness. Hayness på plass.
Klips til pyntelist på kanaler
Original jekk. Boblejekk
1x hjulkapsel med nedsenka logo.
Sveisedel venstre bunn bak
Sveisedel ytterkanaler h+v side.
Blinklys høyre framskjerm
Deksel til setevippmekanisme





Her er salsannonsa fra Kranken-gjengen: http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=5924.0

Enda fleire bilder som hjalp godt på å selge bilen: http://s222.beta.photobucket.com/user/erikaad/story/8559


Kommentarer, tips og deler mottas med glede :)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: NordtveitSøndag 27.01.2013, 00:37:02
snasen bil du har handlet deg.. litt skeptisk til at du skriver at du skal shine opp takgrinda.. bør ikke den forbli litt halvshabby slik som reste av bilen er? men siden du også skriver at du trenger holdere til spilene, så leser jeg det heller slik at du vil få den funksjonabel heller enn å gjøre den strøken :)
Men uten tvil, dette er jo en bil som vekker positiv oppsikt langs vestlandsveier   :thup


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: TistloSøndag 27.01.2013, 02:20:39
ja grattulera me bilen! tøff den der og godt bevart !!

når da gjeld skjermar so er da vel ikkje nokon hemligheit att kortnås type3 skjermar er langt i mellom, og vist den skjermen som står på ikkje er mykje rusta so er da vesentlig enklare å berre få sveist igjen tanklokket.

orginal jekk har eg liggande


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: orangenotchSøndag 27.01.2013, 05:54:16
Gratulerer med flott vogn :thup tror jeg har clips til deg.


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: EsJoSøndag 27.01.2013, 08:33:57
Nais! :) Grattis! :thup


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikSøndag 27.01.2013, 09:18:41
Takktakk :) Kjekt med ny bil :)

snasen bil du har handlet deg.. litt skeptisk til at du skriver at du skal shine opp takgrinda.. bør ikke den forbli litt halvshabby slik som reste av bilen er? men siden du også skriver at du trenger holdere til spilene, så leser jeg det heller slik at du vil få den funksjonabel heller enn å gjøre den strøken :)
Men uten tvil, dette er jo en bil som vekker positiv oppsikt langs vestlandsveier   :thup

Tror nesten takgrinda må få seg en overhaling om den ikke skal ruste ihjel. Tror uansett ikke den kommer til å bli så strøken at den ikke passer på bilen lenger. Tenkte eventuelt å sandblåse de delene av ramma som er rustne og lakke opp igjen. Holdere til spilene vokser vel ikke på trær heller. Ser ut som den er norskprodusert, merket tror jeg var Igla.

ja grattulera me bilen! tøff den der og godt bevart !!

når da gjeld skjermar so er da vel ikkje nokon hemligheit att kortnås type3 skjermar er langt i mellom, og vist den skjermen som står på ikkje er mykje rusta so er da vesentlig enklare å berre få sveist igjen tanklokket.

orginal jekk har eg liggande

U got mail :) Er det samme jekk som på boblene eller er det egen type 3 jekk? Det med skjermen er eit alternativ ja, men det er ikkje krise om eg må køyre med lokk ei stund heller så eg kan jo jakte litt på riktig skjerm i mellomtida :)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: OldBugSøndag 27.01.2013, 10:20:33
gratulerer med fiin bil!  :thup


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikSøndag 27.01.2013, 14:14:54
Takk for det :)

I går var eg innom breistein en tur for å se på girkassen Tistlo kom med på fredag - levert på døra :thup Dette skal være ei kasse frå ein 64-65 Type 3, så det må jo være godt nok :)
Det første eg gjorde var å vaske av den, litt kjekkare å skru på då :) Tenkte å få sandblåst stikkakselrøyra og bakplata før montering. Nye belger må bestilles samt pakninger og lager som er greit å få skifta medan kassa er så lett tilgjengelig.

Før vask:
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-01-26%2014.42.20.jpg)
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-01-26%2014.42.35.jpg)
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-01-26%2014.45.41.jpg)

Etter vask:
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-01-26%2019.02.06.jpg)


Bakplater klar for sandblåsing:
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-01-26%2019.02.00.jpg)]

Har 4 kapslar, men det ser ut som ein er annerleis ettersom denne ikkje har svart logo ogVW- bokstavane er utheva istedenfor nedsenka som på dei andre.
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-01-26%2018.40.30.jpg)

Nokon som har sett eit slikt forvarmingsrør før?
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-01-22%2014.52.56.jpg)


Hadde bilen på bukken for å se litt nærmare under. Fant noen hull i innerskjermen framme på høgre sida der hjulet subbar i. Har lest at subbing ved fullt rattutslag var eit problem på dei tidligaste modellane.

(http://djupevik.com/shared/variant/2013-01-26%2017.33.57.jpg)

Donorbilen til framskjermen var nok raud:
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-01-26%2020.49.39.jpg)


Verktøy må til:
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-01-26%2020.41.08.jpg)

Bilstein jekk:
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-01-26%2020.41.53.jpg)

Her er dei plastikk-holderane til spilene som ikkje er heilt gode:
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-01-26%2020.42.34.jpg)

Det fulgte mykje dokumentasjon med bilen, og ein litt artig sak eg fant var blandt anna denne fergebilletten. Ser ut som den har vore på tur frå Balestrand til Bergen denne dagen? :)
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-01-22%2022.25.38.jpg)

Bilen ble klargjort 03.07.1963.
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-01-22%2022.32.05.jpg)


Og til slutt nokre bilder frå dagen eg henta bilen på Krankenhaus og kjørte den til BBH.

(http://djupevik.com/shared/variant/CIMG3720.jpg)

(http://djupevik.com/shared/variant/CIMG3721.jpg)

(http://djupevik.com/shared/variant/CIMG3723.jpg)

(http://djupevik.com/shared/variant/CIMG3748.jpg)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: SolanSøndag 27.01.2013, 14:26:26
Grattis med kul bil, Christian!  :thup

Kjekt med mye bilder! (selv om pc'n her på pauserommet på Breistein nesten krasja før den fikk lasta alle... ;) )

Angående sandblåsing, så bør bakplatene reingjøres og få vekk tectyl, olje og bremsevæske fra disse før sandblåsing. Skrap av tectyl med en kniv eller sparkel, vask med avfetting+ vann, og ta det som ikke går vekk da i delevaskeren. Da varer både væsken i delevaskeren og blåsemiddelet i sandblåseren mye lenger  :thup


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: A-GrepstadSøndag 27.01.2013, 15:26:36
Grattis med ny bil Christian, er tilbake i trygge sunnfjord hender no ja :)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikSøndag 27.01.2013, 16:28:40
Ja jeg vet bilder er tingen! Gleder meg til jeg får tatt noen kule bilder utendørs til sommeren :)
Kjekt å sjå deg her inne greppis! Gler meg til E30'en din er ferdig og du kan konsentrere deg om ovalen ;)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: erikaSøndag 27.01.2013, 19:27:38
Hei Christian,
nå har Svein gjort klare spacerne dine bak om du vil ha dem. Hvis du skifter over kasse i vinter, så si i fra om du ikke trenger dem. Kan evt. ta dem med på Hop på tirsdag.


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: SanderSøndag 27.01.2013, 20:01:12
Gratuler med kul bil.

Flott at bilen gjekk til ein førdianar, sidan den er seld frå Førde!! Eg tillot meg å sende annonsen til Øyvind Berge som driv (og eig) Berge&Co no, men han har tydeligvis ikkje hatt interesse.



Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikSøndag 27.01.2013, 22:27:37
Takk for bilde erika! Skal se om eg ikkje får tatt turen innom kranken på tirsdag for å hente spacere :)

Ingen respons frå Berge&Co eigaren altso? Synd for han, bra for meg ;D Nesten så eg må melde meg på firdaløpet med denne i år. Blir det noke veteranarrangement i Florø til sommaren forresten? :)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikSøndag 27.01.2013, 23:18:28
Ser eg har ei kvittering på bytte av speil på bilen. Noken som veit om det er riktig sort jeg har på bilen? Ser formannen har litt annerledes på sin notch.

(http://djupevik.com/shared/variant/CIMG3770.jpg)

Fikk sandblåst bremseskjold/bakplatene fra delegirkassa. Jeg må prøve å finne ut fra hvilket år disse er slik at jeg kan få på plass riktig innmat her. Eventuelt blir det å bare skaffe noen type 3 tromler med 5 bolt og se om det passer over på bremsene som står på nå med 4 bolts tromler.
(http://djupevik.com/shared/variant/CIMG3786.jpg)

Prøvde å få av trommelen for å se ka som står på no, men den satt så godt at eg spara den til ein anna dag :)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: SanderMandag 28.01.2013, 17:22:07
Klubben i Førde har etterlyst Nostalgia i Florø, eg prøver å få til eit eller Anna, men spelar ballen til dei når det gjeld dato.


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: SolanTirsdag 29.01.2013, 10:43:01
Billig (foreløpig) reparasjonsbok til varianten :) :

http://www.tradera.com/mekanikerbok-vw-1500-och-vw-variant-1964-auktion_340939_173642305


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: orangenotchTirsdag 29.01.2013, 12:03:31
Jeg har de originale vekstedshåndbøkene de hadde på Teigland back in the day. Disse kan du kopiere om du vil.



Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikTirsdag 29.01.2013, 15:37:33
Ja stemmer, det sa du jo på telefonen også når eg tenker meg om :)  Kopierer gjerne dei.
Har en Haynes frå ebay på veg også 63 modell og opp.

Slengte ut en ønskes kjøpt tråd på vwnorge, og har fått mykje tips om tromler bak der.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,51246.msg498624.html#msg498624

Her var en fin PDF som viser tromlene bak:
http://typ3.de/uploads/file/Ersatzteilkataloge/katalog72/VW1600_Hauptgruppe5_Bildt25b.pdf

Det ser altså ut at eg kan bruke 5 bolts baktromler som dei har for salg på unneberg på innmaten frå 4-bolts tromlane som står på no :)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: SolanTirsdag 29.01.2013, 20:13:15
Haynesmanualene er brukbare som opptenningspapir, hvis det skulle bli kaldt.


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: TistloTirsdag 29.01.2013, 23:43:47
Haynesmanualene er brukbare som opptenningspapir, hvis det skulle bli kaldt.

 :thup

bentley, or no bentley, thats the question!


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikLørdag 02.02.2013, 21:19:43
Ny økt, nye bilder :)

Tok av framskjermene i dag for å se korleis det såg ut.
(http://djupevik.com/shared/variant/IMG_0032.jpg)

Det meste såg bra ut med unntak av forkant av kanalen på venstre side der ledningsnettet går bakover i bilen.
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-02-02%2019.31.42.jpg)

(http://djupevik.com/shared/variant/2013-02-02%2019.31.31.jpg)

Bedre på andre sida
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-02-02%2019.33.50.jpg)

Eit rusthol i høgre framskjerm:
(http://djupevik.com/shared/variant/IMG_0033.jpg)
(http://djupevik.com/shared/variant/IMG_0034.jpg)

Klarte også å knekke den siste bolten eg hadde igjen til å holde støtfangeren på høgre sida, så her må det bores ut ::)
(http://djupevik.com/shared/variant/IMG_0036.jpg)

Ser litt annerledes ut no ja ;D
(http://djupevik.com/shared/variant/IMG_0048.jpg)


Oppdaga at eg ikkje har blinklys på høyre framskjerm. (EDIT: Ser vel meir ut som markeringslys. Nokon som har til overs, bildet viser venstre skjerm)
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-02-02%2017.11.47.jpg)



Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikLørdag 02.02.2013, 21:29:04
Fant eit pår ting eg mangler.

Mangler deksel på "barnesikringa" på framsetet på førersida.
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-02-02%2018.46.57.jpg)

Sånn skal det være:
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-02-02%2018.47.07.jpg)

Og så mangler eg papp på høgre sida av bagasjerommet framme:
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-02-02%2018.21.22.jpg)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikTorsdag 07.02.2013, 22:42:01
I dag har jeg skrudd av innsugsmanifold og forgasser for å få overhalet denne. Kjøpte meg ei enkel plate sånn at eg kan koke forgassersuppe på mekkeplassen :thup


(http://djupevik.com/shared/variant/2013-02-07%2020.16.58.jpg)

(http://djupevik.com/shared/variant/2013-02-07%2020.11.44.jpg)


Om noken har eit bra innsug til overs gi gjerne en lyd :)
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-02-07%2020.06.50.jpg)


Fikk også samlet sammen 5 felger av samme sort som skal sandblåses og lakkes i orginalfarger igjen :)
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-02-07%2020.12.39.jpg)


Var innom dine dekk i kveld for å få av dekka. Var slange i nesten alle hjula, og så fant eg ein artig lapp :P
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-02-07%2021.47.26.jpg)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: erikaFredag 08.02.2013, 00:50:05
Hei,
fungerer ikke manifoilen?


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikFredag 08.02.2013, 07:10:54
Det gjør den, med unntak av forvarmingen :-) Kan like godt sette på et som er heilt om eg får tak i :-)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: tsFredag 08.02.2013, 08:35:29
Eg har dp topper, innsug og forgassere (som trenger litt overhalling) til type3 liggende.... Har forsåvidt overhallingssett til forgasserne også tror eg.

Så vet du det om det e interessant..  ;)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikFredag 08.02.2013, 09:24:01
Må ikkje eg bytte kjøleblekk også då? Meinte eg leste noke om at ein ikkje får plass til eine forgassaren med orginalt blekk til singelforgassermotor.
Trur uansett eg beholder denne sidan bilen er så original allereie :)  (Gjenstår å se på fødselssertifikatet).


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: tsFredag 08.02.2013, 10:44:44
lurt!

men tror eg har kjøleblekk og  ;)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikFredag 08.02.2013, 14:20:56
Den er god ;D  Ka du skal bruke på ghiaen då?

No er felgene levert for sanblås. Skulle være klare på mandag :thup  Var ein felg eg ikkje leverte ettersom den var godt bulka. Hadde ikkje vore krise sidan det blir reservehjul, men når eg først spanderer lakk på det kan det være greit med ein fin ein. Så skrik ut om noen har felger til overs ;D


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: Gaute(alutig)Tirsdag 12.02.2013, 13:58:00
Har liggende en tett felg som skal være fra en type 3.
4x15" står det på den..
Vet ikke om det er forskjell på den fra en type 1 felg?
Om det er forskjell byttes den gjerne i en tett type 1 felg..
(http://i180.photobucket.com/albums/x113/gitula/bilde_zpsc57b965d.jpg)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikTirsdag 12.02.2013, 15:55:07
Hmm. No blir eg veldig usikker på ka som er ka.. :P

Dei eg har levert til sandblåsing er i alle fall hull i, sånn av den typen som det er på noken bussar. Disse har eg 5 stk. av.
Og så har eg 2stk. 4-bolt felgar som no står på bak og to stk. tette felgar. Dei to tette eg har er derimot utan klips sånn som på den du har avbilda, så dei kan brukast med flate kapslar.



Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: TistloTirsdag 12.02.2013, 19:05:41
felgen din gaute er til bobla
type 3 har ikkje klips, men kantar rundt for å pressa fast kapslane(ala bobla 66+)

eg trur eg har ein eller to sånne type 3 felgar liggande, kan sjå korleis dei er i tilstand.

skjermen din kan eg ogso fiksa for deg, vist da er kun rustholet og tanklokket som er dilemma. insuget kan reddast og ved å sveisa på ny ende, men då må du laga ein jigg frå eit heilt innsug, sånn at flensane kjem dar dei skal vera


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikTirsdag 12.02.2013, 21:49:46
Eg kan være interessert i to slike felger i tilfelle du har tistlo :)  Eg har hørt rykter om at du er god på å fikse type 3 skjermar ja, så det er godt mulig eg må ha dei ein tur innom sveiseapparatet ditt. Avventer litt med å sveise igjen loket, men holet skulle eg kanskje fiksa. Eg driver forresten å tenker på å kjøpe meg sveiseapparat sjølv og, så kanskje eg må spare holet til det ;D

Korleis fiksar du disse skjermane forresten? Holet er jo der det er dobbel plate. Løsner du den platebiten som dekker til for hjulspruten frå resten av skjermen og sveisar kvar for seg før du setter det sammen igjen, eller lappar du berre igjen heile sulamitten? :)



Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: TistloOnsdag 13.02.2013, 00:18:36
sveisar kvar del for seg ja. ut ifrå bildene so treng du nok eit sveiseapparat ja, va jo noko smågroms rondtomkring på bilen:) løp å kjøp! vist du ser i variant tråden til ts, so er da bilder av skjermen eg fiksa for han einplass


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikOnsdag 13.02.2013, 11:28:12
Eg fant! Såg ut som litt av ein jobb ja!
http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=3884.msg325267#msg325267

Spørst kor mykje det hjelper å kjøpe seg sveiseapparat, må jo kunne å sveise også ::) Jaja, får ta det etter kvart. Kjekt å vite at det er folk som kan med det i nærheten :thup


I går fekk eg gjort litt smått også. Fekk tatt av bakfangaren og sandblåst festene til skvettlappane, begynte å pusse litt på stikkakslane til kassa eg skal ha i. 5-bolts tromlar frå unneberg kom i posten og felgane vart henta ferdig sandblåst og sinkgrunna. Fekk også demontert forgassaren og kokt den på den nye kokeplata mi ;D  Har også funnet verktøyet eg trenger for å skru av forgassar uten å skru av heile innsuget  ;D

(http://1.bp.blogspot.com/_4RHGHnd4sIw/Rb1bKhp7a7I/AAAAAAAAANQ/TBuqwPKUQKY/s1600/vw178.jpg)


I dag kom også fødselssertifikatet på bilen min, som kunne bekrefte at det er originalmotoren som står i nå, jippi :laugh:


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikOnsdag 13.02.2013, 12:41:12
Bilder må til!

Ferdig sandblåst felg:
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-02-12%2012.01.44.jpg)

Sandblåst brakett for skvettlapp:
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-02-12%2013.45.27.jpg)

Forgasser klar for demontering (førbilde):
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-02-12%2015.24.32.jpg)

Forgasser etter kok:
(http://djupevik.com/shared/variant/20130212_204636.jpg)


Stikkaksler før pussing:
(http://djupevik.com/shared/variant/20130212_172748.jpg)

Stikkaksler etter litt pussing:
(http://djupevik.com/shared/variant/20130212_172753.jpg)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: EsJoOnsdag 13.02.2013, 14:49:04
Det går fremover her ja :) Konge :)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: TistloOnsdag 13.02.2013, 17:32:37
kjekt å veta att bilen faktisk har org. motoren! ikkje verst! :)

kokte du gassaren heil?? den må plokkast ned før du koker den skal du få ut all driten. gjer godt reint i flottørkammeret og blås gjennom alt av dyser og kanalar.



Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikOnsdag 13.02.2013, 18:40:03
Den vart plukka godt i deler før den ble kokt. Kjørte samme prosedyren på bobla i fjor med godt resultat :-)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: J.R.HOnsdag 13.02.2013, 19:47:03
Er det bare vaten du har i når du koker forgasseren eller ?


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikOnsdag 13.02.2013, 21:54:55
Det var 2 poser sitronsyre og en desj Zalo i en 2-3 liters gryte. Sitronsyren jeg har brukt er de posene med pulver du får kjøpt i dagligvareforretningen under bakeavdelingen :)
Om du søker på vwnorge etter sitronsyre finner du litt info på det, jeg har bare snappet det opp derfra  :P
Monterte og startet opp i dag. Merker forskjell nå ja, ikke noe mer lagging :thup


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikLørdag 16.02.2013, 00:35:13
Da ble det gjort litt i kveld også :)

Siden jeg hadde ekspertise i nærleiken (Henrik) valgte eg å ta ut motoren i kveld. Det gikk pent og pyntelig for seg, uten dramatikk. Får håpe det går like fint når det skal tilbake :)
Då er det berre bytte av girkasse som er neste. Her er det jo litt som skal over, men nokre dagars arbeid skulle gjere mykje :)

Var innom dalland å handla olje i går, pakninger til girkassa kom i dag. Henrik påpekte at utløserlageret ikkje hørtes heilt friskt ut, så det blir vel til at eg bestiller eit nytt slikt også før det blir montert igjen.


(http://djupevik.com/shared/variant/2013-02-15%2021.39.34.jpg)

(http://djupevik.com/shared/variant/2013-02-15%2021.55.06.jpg)

Pannekake:
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-02-15%2023.08.04.jpg)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: SolanSøndag 17.02.2013, 11:08:37
Digg tråd med mye bilder. Stå på videre, detta blir bra, Christian. Jeg kommer ut en tur ikveld, sannsynligvis :)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikSøndag 17.02.2013, 11:28:40
Kjekt at den faller i smak, jeg liker selv godt å lese tråder med mye bilder. Foretrekker tegneserier fremfor bøker ;D
I går ble det kviledag, men i dag blir det en tur ut. Det satt forresten utløserlager på byttekassen som hørtes litt bedre ut så kanskje jeg bare kan smelle det sammen.
Når jeg først har motoren ute fikk jeg også tips om å justere ventiler, så det tenker jeg å gjøre også. + litt vasking og shining av motor og motorrom nå når jeg kommer til. Men trikset er vel å ikke plukke det for langt ned nå før sesongen ;)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikSøndag 17.02.2013, 23:23:59
Jammen ble det gjort litt i dag også!

4-bolt trommel bortevekk:
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-02-17%2021.05.34.jpg)

Prøvemonterte en av de nye 5-bolt tromlene.
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-02-17%2021.06.27.jpg)

Trudde eg måtte koble av brekkvaier og bremseslanger, men greide å lirke det av og henge det opp. Dette setter eg bare rett på den andre kassa når den er på plass.
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-02-17%2021.29.19.jpg)

Gamlekassa på veg ut:
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-02-17%2022.41.53.jpg)

Der var den ute!
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-02-17%2022.55.36.jpg)

Klart for byttekasse!
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-02-17%2022.55.57.jpg)

Malte litt på byttekassa. Ble hammerite i denne omgang...
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-02-17%2022.57.52.jpg)

Og så måtte eg ha eit stemningsbilde frå plassen før eg for heim i kveld :)
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-02-17%2023.18.35.jpg)



Noen som vet hva dette er? Hang på inngående aksling på delekassen.
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-02-17%2019.20.17.jpg)
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-02-17%2019.20.21.jpg)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: StarBugs GeirMandag 18.02.2013, 06:43:48
Synkroniseringsring :)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikMandag 18.02.2013, 06:51:44
Hmm. Er ikkje det eit litt dårlig tegn når dei er på utsida av kassa? :-P


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: HenrikMandag 18.02.2013, 07:44:29
Fant du ut av sjalteakselen? Går det fint?


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikMandag 18.02.2013, 07:55:06
Ja koblinga fulgte bilen så eg berre tar av den koblinga som står igjen på delekassen. Trur eg:-)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikMandag 18.02.2013, 10:55:55
Vart litt skeptisk til at det fulgte med  ein synkroniseringsring til delekassa ::) Litt kjedelig å sette inn  kassa og motor om denne må byttes uansett. Er det noken enkel måte å sjekke før montering?


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: HenrikMandag 18.02.2013, 12:13:42
Ja koblinga fulgte bilen så eg berre tar av den koblinga som står igjen på delekassen. Trur eg:-)

Bare selve akselen er lik så.

Vart litt skeptisk til at det fulgte med  ein synkroniseringsring til delekassa ::) Litt kjedelig å sette inn  kassa og motor om denne må byttes uansett. Er det noken enkel måte å sjekke før montering?


Hvis du skrur av sideplatene kan du ta en noenlunde visuell sjekk. Sjekk at alt roterer på rett måte, og prøv å bevege litt på sjalteakselen.... Funker sikkert ;)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: erikaMandag 18.02.2013, 14:31:20
Bra fremdrift her Christian!


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: TistloMandag 18.02.2013, 15:26:48
lagg ikkje merke til att den synkroniserings ringen hang på kasso! er den ny eller brukt?  kan aldri tenka meg at den kassa har vert opna, for so å ta ut ein ring og henge den på utsida. trur heller att gamle eigaren har fått den ringen ein plass og so har han festa den på reservekassa berre for å ha den ein plass han finn den igjen.  men ikkje godt å sei eigentlig.


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikMandag 18.02.2013, 16:31:52
Må prøve å få gjort litt når man kan. Plutselig er jeg 2-3 uker borte på jobb :P
Er ikkje aktuelt at denne ikkje skal være klar når cruisingsesongen setter inn for fullt! :)

Enig med deg Tistlo, trur ikkje den er plukka ut, men var redd den hang der fordi den som står på er gåen. Synes byttekassa virka litt treigare å sjalte, men det kan jo løsne fint med ein gang den har fått litt ny frisk olje ettersom den har låge ute. Satsar på at teorien din stemmer!
Eit alternativ er jo også å finne ut ka ulyden i den kassa som stod i kom frå og eventuellt bytte lager om det er det som er gåent i den...


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikMandag 18.02.2013, 16:36:48
Ja koblinga fulgte bilen så eg berre tar av den koblinga som står igjen på delekassen. Trur eg:-)

Bare selve akselen er lik så.

Ser ut som dei er heilt like :thup


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: TistloMandag 18.02.2013, 20:50:56
treig å sjalta ja, huks den har lågge i sikkert 20-30 år i eit veahus, fyll på ny olja, kjøyr den god å varm, og skift olja igjen. bruk gjerne 75w-90


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikMandag 18.02.2013, 21:10:58
Den er god :-) Det er forresten noken pluggar som mangla på sida. Er disse å få kjøpt ein plass? Kan vel berre plukkast frå den andre, men dei så litt shabby ut :-P


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: TistloMandag 18.02.2013, 22:34:05
kva plugga tenker du på no? er vel berre ein påfyllingsplugg


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikTirsdag 19.02.2013, 06:05:12
Dei som skal være her:

(http://djupevik.com/shared/variant/2013-01-26%2016.38.04.jpg)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: TistloTirsdag 19.02.2013, 12:19:23
åja DEI ja. kjent problem at dei forsvinner. ligg nokon trådar om da påvwnorge. veit ikkje om nokon har funnet ut av årsaken. men sovidt eg veit er da ikkje noko i vegen for å berre lima inn nokon plastpluggar eller andre ting for å tetta da igjen


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikTirsdag 19.02.2013, 18:33:50
Hehe, ja men då nappar eg frå gamlekasso! I dag vart det ikkje gjort noko. Blei ein tur til tistlotown istaden for å stå på ski :D  Satser på ny økt i morra :thup


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikOnsdag 20.02.2013, 21:39:28
Da var kassa på plass. Har ikkje fått montert den heilt. Manglar boltar til å feste svingakslane då innfestinga er litt forskjellig på delekassa. Denne har gjengar, medan den som satt i hadde lengre gjennomgåande boltar med mutter på. Nokon som har eit bra råd om kor ein kan kjøpe dette ii åsane/byen? Regner med bilteam har....

Åpna pluggane i botnen av kassene for å sammanligne.
Byttekasse hadde ein del groms, men ikkje noke som såg skummelt ut:
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-02-20%2014.16.53.jpg)

I gamlekassa med ulyd var det eit piggsvin:
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-02-20%2014.22.00.jpg)


Nye girkassefester type viBRASIL fra unneberg:
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-02-20%2014.55.16.jpg)

Kasse på plass.
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-02-20%2016.22.50.jpg)


Ellers fekk eg henta meg ein prosjektmotor til bobla, og så ble det litt åpen onsdag med kaffi og kjeks :thup


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: TistloOnsdag 20.02.2013, 22:49:33
du er vel klar øve at da hadde vert vesentlig enklare å montera drivakselmansjettane mens du hadde girkassa ute på golvet? :)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: SolanOnsdag 20.02.2013, 23:19:49
Jeg tenkte akkurat det samme, Tistlo :P Men NÅ er du klar over det, Christian ;D


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikTorsdag 21.02.2013, 06:39:44
Eg tenkte på det samme, men valgte å tru det ikkje vart noke problem :thup


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikTorsdag 21.02.2013, 11:34:24
Vurderer litt å dra av akselrøra frå gamlekassa og sette på byttekassa ettersom dei har litt annerledes innfesting mot fjærplata og demper. Har googla litt og det ser ut som det er den typen armer som stod på som var på bilen originalt.


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikTorsdag 28.02.2013, 19:07:01
Det ble litt mer hodebry med dette kassebyttet alikevel. Etter å ha trålet diverse jernvarehandler fikk jeg ikke tak i bolter til å feste akselrørene på byttekassen til fjærplaten. Pakninger til girkassen ble bestilt og akselrørene ble byttet om. Før jeg byttet tok jeg en kjapp måling av lengden på akslene og fikk dette til å stemme.
Etter kassen var i bilen var jeg komt så langt at tromlene gjenstod. Men her hadde jeg plutselig ikke nok gjenger igjen til å få på mutteren for å holde trommelen ::)

Først trodde jeg det var lageret som ikke var komt langt nok inn, men fryktet likevel at det skulle være noen ulikheter mellom kassene/akselrørene. Etter litt ekstra måling får jeg konstatert at akselrørene har like dimensjoner, så problemet var ikke der. Men så ser jeg at akselen på ene siden har en "tupp" som gjør den litt lenger, men denne er tynnere og ikke til å feste mutteren til trommelen på. Konklusjonen ble dermet at akslingene er hakket (ca. 1,5cm) kortere enn på kassa som stod i. Dette gir vel egentlig mening om dette er en kasse for tidlig 5-bolt da denne trommelen er litt smalere enn den senere typen 5-bolt og 4 bolt tromler.

Så da blir det å dra ut kassa igjen og bytte over akslingene fra den andre kassen.. >:( >:( >:(  Jaja, noen feller skal man vel trakke i når man er nybegynner.

Hadde håpt på å få kassen på plass denne uken, for de neste tre ukene blir jeg for det meste på reise i jobben. Da gjenstår bare litt justering av ventilløftere mens motoren er ute, montere motor, montere framskjermer og lakke felger. Jeg tror jeg kommer til å hente og sette på gamlehjula til bobla enn så lenge, gidder ikke forhaste meg med lakkeringen, greit å ha litt temperatur også.


Bilder!!

Ett skritt fram og to tilbake.
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-02-28%2014.02.12.jpg)

Girkasser er noe griserier!
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-02-28%2013.37.19.jpg)

Her ser dere den tappen som lurte meg på målingen, gjengene for mutteren som skal på ser dere sitter inne i trommelen.
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-02-28%2014.53.14.jpg)

Tistlo kom på døra med ratlook type 3 felg til meg. Da har jeg til reservehjul også :thup
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-02-28%2013.37.09.jpg)


Om noen trenger batterilokk til 66Ah 6V batteri så hyl ut. Byttes gjerne i passende til mitt vanlige 6V. Bomkjøp  :P
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-02-28%2011.49.27.jpg)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: HenrikTorsdag 28.02.2013, 19:10:53
Da gjenstår bare litt justering av ventilløftere mens motoren er ute

Var da voldsomt til arbeid du skal lage deg ;D


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikTorsdag 28.02.2013, 19:12:21
Hehe, ja du vet.. Det er så greit å ta det når motoren er ute av bilen :laugh:

EDIT: Kan være jeg strekker meg til en liten kattevask av motoren i samme slengen når jeg tenker meg om :thup


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: TistloTorsdag 28.02.2013, 21:58:21
lerer mest av eigne feil veitdu;) no er da heldigvis ikkje so mykje styr å flytta øve akslingane.

men eg trur aldri eg har sett akslingar som har mindre gjenger utante dei ordinere gjengene til sentermutterne?? skjønnar ikkje heilt ka dei skal vera gode for


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikFredag 01.03.2013, 06:51:44
Nei eg veit ikkje heller, og så er det berre på eine sida.
Ka heitte den pakningsmassa til å ha på til svingaksellokket du snakka om forresten? Den kan eg jo ha på no.. :-P


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: TistloFredag 01.03.2013, 09:29:46
permatex, eller loctitite "flensetettning" liten kvit boks med metallkork. tynt lag mellom pakningane og aksling/girkassa


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikLørdag 02.03.2013, 15:15:57
I går ble det ei god økt på breistein. Kassa vart igjen tatt ut og drivaksler vart demontert. Satte så inn drivakslene fra den dårlege kassa for å få lange nok splines.
Her ser dåkke den siste tappen på drivakslen som lurte meg på lengda. Neste gang måler eg lengda på splinesa også ;D
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-03-01%2014.22.54.jpg)
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-03-01%2014.05.39.jpg)

I mellom alt var det kaffipauser, preiking og musikk med Svein og etter kvart Thomas :) Geir m/fam var innom en tur også :)


Endelig er bilen komt på hjul bak igjen, og denne gangen med 5-bolt :thup
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-03-01%2022.20.16.jpg)


Til slutt brukte eg tida litt på å henge på plass framskjermane slik at eg skal hugse litt beire korleis bilen såg ut :thup
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-03-01%2022.21.00.jpg)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: TistloLørdag 02.03.2013, 19:52:38
smudolini  :thup


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikLørdag 16.03.2013, 21:48:53
Etter to uker på kurs i England hadde eg håpt det skulle bli dags for å hive inn motoren neste veke, men det blir nok jobbing i staden..

I mellomtida har eg skaffa meg esso-kart over nord skottland, bokmerker(sjølv om eg ikkje leser bøker) og bi-flector til bobla. Bomma med timinga også, ettersom det i morgen skulle være camper-day treff der jeg var... ::)
(http://djupevik.com/shared/aircooled/2013-03-16%2022.29.17.jpg)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikMandag 08.04.2013, 19:39:07
Da var motoren på plass igjen! Startet og kjørt tilbake på plassen sin :thup

Nå gjenstår justering av bremser bak, stramme hjulmuttre bak, fylle ny olje i kassa, justere clutch, montere litt smått motordill +++
Så blir det jo å begynne å tenke på å lakke felger og kanskje senke den litt fremme? :-)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: T-1Mandag 08.04.2013, 19:42:47
Da var motoren på plass igjen! Startet og kjørt tilbake på plassen sin :thup

Nå gjenstår justering av bremser bak, stramme hjulmuttre bak, fylle ny olje i kassa, justere clutch, montere litt smått motordill +++
Så blir det jo å begynne å tenke på å lakke felger og kanskje senke den litt fremme? :-)
HELL YEEEEE  :thup Kanon fet vogn det her ja!  :thup


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: erikaMandag 08.04.2013, 21:08:09
Flott! Så girkassen virket grei?


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikMandag 08.04.2013, 21:13:40
Ja så langt lover det godt :) Første gir og revers funket i alle fall. Hadde bilen i gang i alle gir på bukken også.


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikOnsdag 10.04.2013, 10:50:42
Etter å ha fyllt olje på kassa i går ble det en litt lengre prøvetur. Girkassa fungerer i alle gir så jeg kan vel fastslå at det ikke er noen synkroniseringsring som mangler der inni ;D
Nå gjenstår det å få på plass frontfanger, blinklys fremme og så blir det vel å ta tak i litt småplukk litt og litt. Neste store blir å få lakk på felgene :-)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: SolanOnsdag 10.04.2013, 14:33:35
Knallkul bil som vakte skikkelig oppsikt da vi var ute og prøvekjørte, takk for turen, Christian! Bilen trekker bra, går veldig stille og fint, har luksusutstyr som trinnløs justerbar hastighet på vindusviskeren (!!!), og har knallgod varme :) Og den pistasjgrønne  fargen stikker seg skikkelig ut ifra mengden, og samler sannelig mange "smil pr. mil"  8)

Gleder meg til å se den med nylakkete felger nå  :thup


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikOnsdag 10.04.2013, 14:55:06
Helt kanon! Kjekt når folk kommer med sånn positiv og uoppfordret skryt! ;D
Ja det spørst om det ikke blir handlet inn noen liter lakk hos dalland på mekonomen i morgen. Har en femte felg som må sandblåses først også, så det blir ikke lakk helt enda.


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: DallandOnsdag 10.04.2013, 15:16:44
Helt kanon! Kjekt når folk kommer med sånn positiv og uoppfordret skryt! ;D
Ja det spørst om det ikke blir handlet inn noen liter lakk hos dalland på mekonomen i morgen. Har en femte felg som må sandblåses først også, så det blir ikke lakk helt enda.

I så fall kom etter kl tre, er på gasskonferanse store deler av dagen. ;)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikOnsdag 10.04.2013, 20:14:12
Den e brun!


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikMandag 06.05.2013, 10:19:12
Liten update:

Fekk ei lita gave av Aleksander, så no skulle det ikkje være noke problem å komme på "vår"-mønsting sjølv med sure værgudar!

(http://www.djupevik.com/shared/variant/2013-05-05%2017.36.53.jpg)

(http://www.djupevik.com/shared/variant/2013-05-05%2017.42.47.jpg)


Har også fått tak i førarsete som er i bedre stand enn det eg hadde. Takk til EsJo for transport! :thup

(http://www.djupevik.com/shared/variant/2013-05-05%2017.57.10.jpg)

(http://www.djupevik.com/shared/variant/2013-05-05%2017.57.04.jpg)

Litt meir gnikking så blir dei bra, kan uansett ikkje være for strøkne, då passer dei ikkje heilt inn med stilen :)

(http://www.djupevik.com/shared/variant/2013-05-05%2018.49.43.jpg)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: SolanMandag 06.05.2013, 22:15:26
Støkent sete!

Du fant delene fra Dag på panseret, regner jeg med?


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikMandag 06.05.2013, 22:36:07
Yess! Takker for det! :-) Ja setet var bra, vinylen var litt mer skabbete enn det jeg hadde, men klarer kanskje å skrubbe det enda litt bedre :-)
Du skal få igjen hjula og boltene dine straks nå! Det ene var helt tomt for luft etter jeg var borte to uker :-P


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikOnsdag 08.05.2013, 21:59:20
Phew! Da var nye puter komt på plass på førersetet, midlertidige sommerhjul på boblefelger, limt litt tepper, montert blinklys på venstre forskjerm og et par løse skruer strammet  :thup  Da nærmer det seg vårmønstring! Ingen vask eller polering siden dette er patinabil, men det virker som værgudene ordner med uansett :P

Må bare si at bilen ble ekstra smuud å kjøre med sommerdekkene på, og etter tre timer i bobla fra Førde til Bergen var det godt med litt luksus ;D. Vi snakkes på vårmønstringen!


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikTirsdag 21.05.2013, 21:24:37
Har fått brukt denne bilen noen dager nå. Hadde den på vårmønstringen, har kjørt på jobb i øygarden, cruising over fanafjellet, til dåpsfeiring og diverse andre turer. Hærlig med en bil som fungerer og starter hver gang! ;D
Har jo litt småtterier å ta tak i likevel. Må justere clutchvaieren litt da denne tar litt langt ute. Har noen dunkelyder bak av og til som jeg ikke har fått sjekket. Noen kjøledeksler på motoren mangler en bolt og mutter så det skrangler litt. Litt liming og shining av interiør, generell interiør og stoffrens(steam?). Justering av forgasser og choke samt montering av bensinfilter.


Har ikke hatt noen skikkelig photoshoot enda, men må legge inn noen fra parkeringsplassen likevel :)



(http://djupevik.com/shared/variant/CIMG4099.jpg)

(http://djupevik.com/shared/variant/CIMG4100.jpg)

(http://djupevik.com/shared/variant/CIMG4102.jpg)

(http://djupevik.com/shared/variant/CIMG4103.jpg)

(http://djupevik.com/shared/variant/CIMG4106.jpg)

(http://djupevik.com/shared/variant/CIMG4151.jpg)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: Dauingen fra DrangeOnsdag 22.05.2013, 10:56:21
Vakkert!  :thup

Men du må vel bytte ut skiene med et slikt surfe-brett nå når sommeren kommer?


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikOnsdag 22.05.2013, 14:29:37
Eller rulleski? ;)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: kjelltOnsdag 22.05.2013, 14:51:29
Nei, behold skiene, det kan komme snø på toppene. Og ha med Sølvswix, brukbart på all slags føre!   :D


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikOnsdag 22.05.2013, 16:00:28
Hehe. Var i grunn det jeg tenkte, man vet aldri når snøen kommer!! Om jeg får tak i et passende surfebrett så har jeg sikkert plass til det også ;D


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikSøndag 15.09.2013, 19:06:24
Denne sommeren har gått fort! Har ikke gjort så mye med varianten annet enn å kjøre den, men det må jo være bra! :thup
Om ikke så alt for lenge blir den kjørt til Førde for vinterlagring slik at bobla kan innta mekkeplassen :)

(Måtte ha et bilde av begge bilene sammen)
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-08-22%2013.52.24.jpg)


Har også fått samlet litt deler.

Fant ut at ene refleksen bak var av typen uten kromkant på, så da fikk jeg tak i to i rimelig god stand:

(http://djupevik.com/shared/variant/2013-08-19%2017.38.18.jpg)

Fant ut at det kanskje ville bli kult med gult ekstralys, men det gikk litt dårlig under postgangen ::)
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-09-12%2019.52.40.jpg)

Har fått tak i NOS framskjerm uten tanklokk og rusthull. En liten bulk framme ved lykta og litt overflaterust, men ellers helt topp :)
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-09-14%2018.39.12.jpg)

(http://djupevik.com/shared/variant/2013-09-14%2018.39.20.jpg)

Siden bilen originalt har en smalere type trommel bak har jeg begynt å samle deler til dette:
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-09-14%2019.06.54.jpg)

Har også fått tak i tromler, bremsebånd og sylindre fremme da. De tromlene jeg har på nå har noen dårlige gjenger til hjulboltene og så er det en sylinder eller to som ikke er helt topp.

Om jeg får tid til det kan jeg begynne på lakkering av originalfelgene utover høsten. Ellers blir det bobla som får oppmerksomheten min :)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: VW 181Mandag 16.09.2013, 12:37:44
Grei pris på disse refleksene...  ;)

http://www.ebay.de/itm/Rar-Hella-Reflektor-Ruckstrahler-Halterung-Dichtungen-re-li-VW-Typ3-Typ-3/130985302107?_trksid=p2047675.m1982&_trkparms=aid%3D333005%26algo%3DRIC.FIT%26ao%3D1%26asc%3D14394%26meid%3D1327531060858845116%26pid%3D100009%26prg%3D7042%26rk%3D3%26rkt%3D5%26sd%3D141057016233%26


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikMandag 16.09.2013, 13:50:18
Hehe. Sjå der ja! Dei veks visst ikkje på tre dei der, men eg greide no å få dei litt billigare enn det der :thup


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikOnsdag 09.10.2013, 21:25:07
Forrige uke kjørte eg varianten til Førde på vinterlagring der som bobla overvintra i fjor.
Bilen gikk som eit skudd heile vegen og holdt følge med trafikken heile vegen med unntak av i eit par av dei bratteste motbakkene.

Eine kvelden før bilen vart parkert vart det besøk og ein liten prøvetur i ein nesten ti år yngre Opel. Uansett kva merke ein velger så er det ikkje tvil om at det er grøn stasjonsvogn som er tingen.

Bilen fekk også eit gjensyn med Berge & Co som solgte bilen for 50 år sidan. Her kjente ein av dei mest erfarne selgarane igjen bilen og at den var innom på service heilt frå Balestrand før dei fekk eigen verkstad i Sogndal. Han kunne også bekrefte at dette virkelig var ein stasbil i si tid :D


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: FRODE 25000Søndag 03.11.2013, 21:22:32
Den holder i 50 år til om den får god service  :)



Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikSøndag 03.11.2013, 21:53:39
Satser på det  :thup


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: VW 181Mandag 04.11.2013, 15:58:21
Den er da vitterlig en stasbil fremdeles!!  :)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikMandag 04.11.2013, 17:13:53
Kjekt du sier det John Harry, jeg svarte akkurat det samme selv!  :D


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: erikaOnsdag 06.11.2013, 00:46:56
Kom til den rette eieren denne bilen her!

Noen planer videre for den til våren - eler er det kjøring som gjelder?


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikOnsdag 06.11.2013, 05:39:01
Ingen store planer annet enn å hente den ut igjen til våren foreløbig :-) Felgene har jeg liggende ferdig sandblåst her i Bergen så de skulle fått seg noen strøk med lakk og litt gummi.


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: T.DahleOnsdag 06.11.2013, 10:04:53
Lekker vogn dette her..!!
 :)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikLørdag 16.11.2013, 11:05:53
Takk for det! Slenger ut noen bilder fra årets siste cruising. Jeg måtte nemlig ta bilen ut av lagring allerede første helga etter den ble satt på lagring grunnet pent cruise-vær! :thup
Da ble det cruising fra Naustdal til Florø på gamlevegen over ramsdalsheia i godt selskap med en Opel Rekord Caravan 1900 Automatic :)

(http://www.djupevik.com/shared/aircooled/rekord+variant+heia+2013/CIMG4453.jpg)

(http://www.djupevik.com/shared/aircooled/rekord+variant+heia+2013/CIMG4454.jpg)

(http://www.djupevik.com/shared/aircooled/rekord+variant+heia+2013/CIMG4461.jpg)

(http://www.djupevik.com/shared/aircooled/rekord+variant+heia+2013/CIMG4462.jpg)

[imghttp://www.djupevik.com/shared/aircooled/rekord+variant+heia+2013/CIMG4465.jpg]http://[/img]

(http://www.djupevik.com/shared/aircooled/rekord+variant+heia+2013/CIMG4467.jpg)

(http://www.djupevik.com/shared/aircooled/rekord+variant+heia+2013/CIMG4468.jpg)

(http://www.djupevik.com/shared/aircooled/rekord+variant+heia+2013/CIMG4470.jpg)

(http://www.djupevik.com/shared/aircooled/rekord+variant+heia+2013/CIMG4472.jpg)

(http://www.djupevik.com/shared/aircooled/rekord+variant+heia+2013/CIMG4474.jpg)

(http://www.djupevik.com/shared/aircooled/rekord+variant+heia+2013/CIMG4477.jpg)

(http://www.djupevik.com/shared/aircooled/rekord+variant+heia+2013/CIMG4494.jpg)

(http://www.djupevik.com/shared/aircooled/rekord+variant+heia+2013/CIMG4499.jpg)

(http://www.djupevik.com/shared/aircooled/rekord+variant+heia+2013/CIMG4504.jpg)

(http://www.djupevik.com/shared/aircooled/rekord+variant+heia+2013/CIMG4505.jpg)

(http://www.djupevik.com/shared/aircooled/rekord+variant+heia+2013/CIMG4507.jpg)

(http://www.djupevik.com/shared/aircooled/rekord+variant+heia+2013/CIMG4511.jpg)

(http://www.djupevik.com/shared/aircooled/rekord+variant+heia+2013/CIMG4513.jpg)

(http://www.djupevik.com/shared/aircooled/rekord+variant+heia+2013/CIMG4519.jpg)

(http://www.djupevik.com/shared/aircooled/rekord+variant+heia+2013/CIMG4539.jpg)

(http://www.djupevik.com/shared/aircooled/rekord+variant+heia+2013/CIMG4546.jpg)

(http://www.djupevik.com/shared/aircooled/rekord+variant+heia+2013/CIMG4554.jpg)

(http://www.djupevik.com/shared/aircooled/rekord+variant+heia+2013/CIMG4558.jpg)

(http://www.djupevik.com/shared/aircooled/rekord+variant+heia+2013/CIMG4562.jpg)

(http://www.djupevik.com/shared/aircooled/rekord+variant+heia+2013/CIMG4563.jpg)

(http://www.djupevik.com/shared/aircooled/rekord+variant+heia+2013/CIMG4566.jpg)

(http://www.djupevik.com/shared/aircooled/rekord+variant+heia+2013/CIMG4569.jpg)

(http://www.djupevik.com/shared/aircooled/rekord+variant+heia+2013/CIMG4570.jpg)










 


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikOnsdag 14.05.2014, 11:17:51
Da er Varianten tilbake i Bergen klar for nye eventyr. Med unntak av et bensinfilter som hadde gått i oppløsning og tom bensintank gikk vekkingenfra vinterdvalen strålende, med påfølgende langtur til Bergen :thup

Må også legge ut bilde av den kule glass skjærefjøla jeg fikk av en kamerat :)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: VW 181Onsdag 14.05.2014, 15:37:42
Har sett den flere ganger de siste dagene, ser bra ut der den står!!
Håper du har fått nyte det fine været de siste dagene...  8)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: erikaOnsdag 14.05.2014, 20:47:42
Flott den er i drift!


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikOnsdag 14.05.2014, 21:33:13
Har fått meg noen fine småturer rundt i Bergen nå et par dager, kjekt med en sprek 51.åring :thup

Får se om det blir noe styggevær når jeg har fri snart, skulle lakket de sandblåste originalfelgene og fått dem på.
Ellers er list til innsiden av førerdøren komt på plass, en manglende bit av bagasjeromsmatta er så godt som på plass og originalt lufterør til tanken kommer på plass snart :-)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: RZR SuneTorsdag 15.05.2014, 12:27:03
Fet bil dette! Jeg har mange høyoppløselige bilder av den om du vil ha. Bare å gi en lyd.

Sune:)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikTorsdag 15.05.2014, 18:50:52
Sender deg en PM med epost addr.  :thup


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: EsJoTorsdag 15.05.2014, 19:27:24
Kuul bil  :D


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikOnsdag 18.06.2014, 11:46:37
Holder vel en sesong til det her?  :)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikTorsdag 19.06.2014, 21:50:53
Eit par teasers live fra breistein :)

Tar tid å lakke felger som har epoxygrunning, sort på innsiden, mørk grønn i senter og lys grønhvit på felgkanten.


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: VW 181Fredag 20.06.2014, 11:29:02
Du har litt jobb foran deg, ja, men steike så bra det blir til slutt!!  :thup
Du har da noe å se frem til.  :)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikFredag 20.06.2014, 13:56:57
Satser på at det blir bra til slutt :)  Nye vredstein classic er i bestilling også nå.
Hadde litt lyst på hvitside, men det er vist skamdyrt ::)

Siste nytt:


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikFredag 20.06.2014, 13:59:48
Før:

(http://djupevik.com/shared/variant/2013-02-07%2020.12.39.jpg)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikFredag 20.06.2014, 19:24:44
Fekk friska opp hjulkapslane med litt farge når felgane tørker.
Dette er den eine fine kapselen eg har. Om noken har liggande flat kapsel med nedsenka logo er det berre å skrike ut om det ligger i vegen  ;)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikFredag 20.06.2014, 22:24:22
Etter:


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: VW 181Lørdag 21.06.2014, 05:18:43
Dette ble pent!  :thup


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikLørdag 21.06.2014, 10:28:26
Takker! Gleder meg til å få på gummi - om det er lov å si ;D


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: Gaute(alutig)Lørdag 21.06.2014, 12:52:53
Dette blir meeget oppegående Christian :thup


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: Alex.KLørdag 21.06.2014, 14:39:10
Utrolig fine felger  :thup :thup


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: ØlleLørdag 21.06.2014, 17:06:40
Stiligt!  :thup


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikLørdag 21.06.2014, 21:29:16
Takker for hyggelige kommentarer :-) I dag fikk jeg montert inn igjen motoren etter å ha montert ny clutch, utløserlager og trykkplate. Prøveturen gikk fint så nå er det ikke så mye skraping og ulyd ved clutching og giring :thup


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikLørdag 28.06.2014, 17:19:29
I dag fikk jeg byttet ene endeleddet på ene styrestaget på varianten. Geir kom heldigvis innom å viste meg hvilket verktøy som brukes og da gikk alt så mye lettere. Biltema ble besøkt på veg hjem så er vi forberedt neste gang :)

Skvettlappene kom endelig på plass igjen med offriskede braketter, oppfrisket vw-logo og gummilim for reparering av sprekk og rift :thup


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: StarBugs GeirLørdag 28.06.2014, 17:24:01
 :thup


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikMandag 07.07.2014, 22:24:53
I dag ble det ny gummi. Og så fikk jeg på noe repro(sjit) sjalusi.
Uvant med nye felger. Tror jeg er litt for glad i pynteringer  ;D
Til slutt på dagen ble det en cruising til Breistein for lagring :-)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: orangenotchMandag 07.07.2014, 22:38:43
Blir bare flottere og flottere denne vognen :thup


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: VW 181Tirsdag 08.07.2014, 09:39:05
Ja, denne er virkelig flott og kledde de felgene!
Det er vel kjekt når alt arbeidet resulterer i noe så bra?  :)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikTirsdag 08.07.2014, 11:16:40
Takk for det folkens :)
Begynner jo å tenke litt i de baner at resten av bilen kunne trengt litt lakk også, men tror ikke det blir helt enda.
Neste ptosjekt blir vel å få lappet litt på takgrinden :)

PS: Takk for taxituren i morres JH - første gang jeg får fersk kaffi servert :thup


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: VW 181Tirsdag 08.07.2014, 12:58:48
Takk for det folkens :)
Begynner jo å tenke litt i de baner at resten av bilen kunne trengt litt lakk også, men tror ikke det blir helt enda.
Neste ptosjekt blir vel å få lappet litt på takgrinden :)

PS: Takk for taxituren i morres JH - første gang jeg får fersk kaffi servert :thup

Bare hyggelig!  :)  Skal ta med neste gang også (hvis du husker å ringe meg da.. ;))
Kanskje jeg og skal friske opp bilen litt?  ;)
http://www.nettavisen.no/sport/fotball/ville-du-kjrt-taxi-med-denne-sjafren/8463660.html


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikTirsdag 08.07.2014, 16:13:29
Foretrekker at du beholder den som den er ;D


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: VW 181Tirsdag 08.07.2014, 16:24:12
Foretrekker at du beholder den som den er ;D

Jeg og, men det kunne vært artig...  ;)
Men man skal jaggu være dedikert for å gå så langt.  :)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: RZR AndyOnsdag 09.07.2014, 19:14:59
Kjekt å se at du tar så godt vare på den gamle Kranken-wagen!


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikTirsdag 22.07.2014, 20:39:55
Ikke så mye nytt, men fikk tak i NOS ubrukt askebeger, så hva passer ikke bedre enn et par NOS fyrstikkesker? ;D


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: StigFredag 01.08.2014, 16:17:58
Der ja!

Takk for hyggelig samtale på Best i Førde.

Ser du hadde problem med at det tok lang tid å få starteren til å gå. Har samme problemet sjøl. På det meste har jeg holdt tenninga i starterposisjon opptil 40 sek før starteren begynner å gå. Men metoden din med å skru av og på lys har jeg ikke hørt om, så det skal jeg prøve neste gang.

Fin bil forresten! ;)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikLørdag 02.08.2014, 14:43:48
Sjølv takk :)

Det er heldigvis berre bobla som er litt lumsk på startaren :thup



Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikMandag 06.10.2014, 16:06:51
Da var en flott sesong med Varianten i Bergen over. I helga som var fekk varianten skyss heim og trenger berre køyre siste vegen inn på låven sjølv.

Ser fram til Låvefunn til våren 2015 ;D


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikTirsdag 28.10.2014, 22:09:42
Holder vel en sesong til det her?  :)

(http://www.forum.vwacb.com/index.php?action=dlattach;topic=5979.0;attach=15952;image)

Her kan jeg føye til at motoren ble tatt ut i sommer i forbindelse med noen "kvitrelyder" som bare ble verre og verre. Her var Utløserlager modent for utbytting og trykkplaten hadde fått litt medfart så det ble byttet også. Siden alt uansett var ute ble det satt inn ny clutch i samme slengen.


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikTirsdag 12.05.2015, 22:50:53
Låvefunn!

Varianten er tatt ut av låven. Starter og går, akkurat som forventet. Var på EU kontroll og der ble det 2 toere; hjullager høyre bak og lekkasje høyre bak. Skulle ikke være den verste jobben å få ordnet i løpet av sesongen! :thup

Har desverre ikke fått kjørt den til Bergen enda, så foreløbig ser det ikke ut som det blir noen vårmønstring :-\


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikTirsdag 14.07.2015, 11:19:41
Hjullager ble byttet på tunet til mr. Grepstad i Sunnfjord i mellom regnbygene!
Litt seint ute, men håper den går gjennom nå. Fikk vite at den første EU kontrollen ikke var lagt inn i systemet og derfor må jeg nå over på den nye kontrollen så jeg er redd jeg må inn igjen for å vise et parklys eller to... ::)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikMandag 17.08.2015, 16:41:32
Great news! En bekymring mindre, og to nye år på vegen for varianten! :thup


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: VW 181Mandag 17.08.2015, 18:11:40
Kjekt!
Ordner seg for greie gutter, vet du...  ;)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikMandag 17.08.2015, 19:52:12
 ;D


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikSøndag 05.06.2016, 15:46:28
Varianten såg dagslys for første gang i år for et par uker siden. I dag vart det oljeskiftservice og vask av lagringsstøv.
Det ble også litt klistermerketrim, god stemning! :thup


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: VW 181Søndag 05.06.2016, 18:56:41
Utrolig så mye bedre den går, bare du får noen nye klistremerker på den, ikke sant?  ;)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikSøndag 05.06.2016, 19:05:42
Stemmer! Den malte som en katt! Muligens olja kan ta litt av æren der. Den gamle var to år gammel, men har uansett ikke gått mange kilometer.


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: fiskelandslagetSøndag 05.06.2016, 20:08:35
Ble varm om hjertet nå, dette var jo på grensen til nasjonalromantisk. :)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: erikaSøndag 05.06.2016, 21:28:09
Flott vogn - flotte bilder!


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikSøndag 05.06.2016, 22:09:17
Vestlandet er vakkert, spesielt med litt drahjelp av en luftkjølt ;D
I år skal varianten etter planen få være bryllupsbil også :thup


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: VW 181Mandag 06.06.2016, 14:26:01
I år skal varianten etter planen få være bryllupsbil også :thup

Har du endelig fridd??  ;)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikMandag 06.06.2016, 16:08:50
Er du galen ;D ;D


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikMandag 26.09.2016, 07:46:26
En liten oppdatering her. Bilen var bryllupsbil i August for et vennepar.
Bilen fikk seg en liten oppstrekk med liming av litt løse tepper, vask, polering av chrome og litt voks kvelden før. Lakken er jo ikke "fin" på denne bilen, og det blir kanskje litt feil å polere den opp, men siden det var regn i været måtte jeg ha på litt voks så man i det minste fikk litt perleeffekt og ikke bare en matt våt bil ;D

På bryllupsdagen startet bilen villig som vanlig. Turen gikk fra Førde til Jølster hvor vielsen foregikk før det ble frakt av brudepar til Naustdal hvor festen fortsatte.
Bilen trosset regnet og var duggfri med god sikt takket være godt originalt varmeapparat og trinnløst justerbare vindusviskere ;D

Bilen fikk også suvenirer i ene sideruta i form av etiketter fra de to hjemmebryggede øltypene "Jølstrabrura" og "Naustedøl" :thup


[attachment=6]

En liten videosnutt ;D

https://www.instagram.com/p/BJDEXZFh4BM/


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: MosheMandag 26.09.2016, 15:21:31
Artig med en ny Variant... hrm... av Brudeferden i Hardanger... ;D ;D ;D


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: VW 181Mandag 26.09.2016, 17:52:31
Stilig! Hyggelig å se at bilene våre kan brukes til slikt også.  :thup
Flotte bilder av både brudeparet og bilen.  :)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikMandag 26.09.2016, 18:52:06
Hehe. Var en litt ny variant dette ja 8)
Ja det gikk faktisk greit å kjøre bryllupsbil med en sliten sjarmør fra 63. Trenger ikke være nylakkert og se ut som den har rullet ut fra fabrikken alltid. De fikk til og med plass i baksetet :thup  Bilen fikk mye oppmerksomhet i alle fall ;D


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikFredag 11.08.2017, 12:28:04
Varianten ble plukket ut fra vinterlagring i går for å gjennomføre EU kontroll. Jammen gikk den ikke rett gjennom på første forsøk! :thup


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikFredag 11.08.2017, 12:29:02
Er ikke kjørt så ekstremt mye mellom EU kontrollene ;D


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikLørdag 02.09.2017, 20:47:14
Imellom boblesveisingen så snublet jeg borti takgrinden til varianten. Denne har ligget halveis demontert i nærmere 5 år. Jeg har fått skrapet bort all plastmalingen. Kappet ut det som var rustet i stykker og sveiset i nytt rør. Da gjenstår lakk og 3D printing av plastdeler som har sprukket. Og så må jeg få på nye spiler og tenker da å lage de i tre.


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: VW 181Søndag 03.09.2017, 08:26:59
Blir knalltøff den der..  :thup


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: erikaMandag 04.09.2017, 18:10:52
Morsomt!

Hvordan designer du plastdelene da? Noen form for scanning? Maler alt i sølv etterpå?


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikMandag 04.09.2017, 18:55:49
Etter å ha fått pris på stripall så tror jeg at jeg dropper det og kjører på med hammerite.
Det blir sølv på føttene og hvitt resten slik som den var. Plastdeler blir vel litt 3D printing. Eventuelt må jeg sveise sammen noen rørbiter for å lage de holderene til rørene.


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikTirsdag 19.09.2017, 23:12:20
Da har beina fått seg en puss og ny hammerite lakk. Selve grinden har bare fått litt puss og noen strøk med brunox. Her gjelder det å bruke opp det man har liggende og holde det lavkost ;)  Det blir et lag grunning og så hvit felglakk fra Biltema på grinden til slutt :thup


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: SolanTorsdag 21.09.2017, 11:53:05
Looking good!  8) :thup


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikTorsdag 21.09.2017, 13:37:52
Satser på det blir ok til slutt :) Med tanke på grunning, noen som har erfaring med Brunox som grunning før? Duger det bare for å forsegle rusten for så å hive på en bedre grunning etterpå?
Tanken er jo bare å bli kvitt litt produkter jeg ikke bruker på andre ting. Siden jeg bare har en boks med hvit felglakk så kan det være greit å få dekket det sorte med den litt lysere grunningen jeg har fra Biltema først :)


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikOnsdag 27.09.2017, 21:45:00
Da var takgrinden på plass :thup


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikSøndag 01.10.2017, 18:20:30
I dag var det jubileums bugout i anledning vwacb sitt 30-års jubileum. Her var det såppass tynt i Type3 rekkene at jeg greide å stikke av med Fineste Type tre-kvart! ;D Takk for et fint treff, til de som stemte på meg istedenfor Dalland og til VWACB for fin premie ;D Forøvrig artig at de to eneste Type 3 bilene er gamle Førdebiler :thup



Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: DallandSøndag 01.10.2017, 18:23:14
Hestkuk... ;D


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikMandag 04.12.2017, 14:39:05
Ble kontaktet av en Type3 entusiast fra USA i helgen, så nå har visst varianten fått seg en egen side på variantregistry.com. 
Han kunne fortelle at birch green er den sjeldneste fargen til varianten ettersom den kun kom i 1963. Min bil er vistnok også en av de siste variantene som ble produsert i 1963, men jeg har ikke faktasjekket noen av delene ;D

https://www.variantregistry.com/copy-of-0-203-370


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: MosheTirsdag 05.12.2017, 21:53:25
 :thup :thup :thup :thup :thup :thup :thup


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: SolanOnsdag 06.12.2017, 11:33:47
Kult!  8) :thup


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikFredag 14.06.2019, 10:57:05
Dårlig med oppdateringer her nå, men det skal jo ikke stikkes under en stol at dette begynner å bli en godt "premiert" bil etter pokal på vårmønstringen ;D ;D ;D
Men den gode nyheten er at den gikk gjennom EU i dag med null hull! Da er den klar for to nye år med skilt. Og så blir det jo en tur til MIB!

Litt artig, kontrolløren spurte faktisk om jeg var tom for olje siden han ikke fant noe oljelekkasje eller svetting ;D


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: djupevikTorsdag 20.06.2019, 14:59:23
Da var Varianten tredd inn i de Evige EU-fri’s rekker etter et raskt og hyggelig besøk hos SVV :police:


Tittel: Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Skrevet av: SolanFredag 21.06.2019, 08:13:36
Det er helt vanlig å kjøre uten olje på motoren når man skal på EU-kontroll... Da får man ikke mangel på oljelekkasje i alle fall!  :P  ;D

Grattis med null hull, og EU-frie jaktmarker! (Men husk å holde bilen i forsvarlig stand likevel...)